Telia-topchef: Vi følger planen til punkt og prikke

Tvangssænkning af priserne mellem teleselskaberne har kostet Telia dyrt men vil også ramme konkurrenterne. Til gengæld holder Spotify-musik, HBO-TV og det nye 4G-/LTE-supermobilnet på kunderne.

Telias administrerende direktør i Danmark, Søren Abildgaard, glæder sig over at have det højeste antal faste mobilkunder til dato. Arkivfoto: Jeppe Bjørn Vejlø Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bjørn Vejlø
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Jeg er godt tilfreds. Vi følger planen præcis til punkt og prikke. Vi holder samme niveau som for et år siden, selv om markedet er faldet med ti procent siden da.«

Telias administrerende direktør i Danmark, Søren Abildgaard, har sat et hak ved kvartal nummer to i træk, hvor landets tredjestørste teleselskab har levet op til egne forventninger. Umiddelbart ser første kvartals tal, som kom fredag morgen, ud som en lang tilbagegang, når man sammenligner dem med kvartalet forinden. Men set over et år går det nu fremad for Telia.

EU tvangssænker priser

Det, der navnlig har gjort ondt på Telias tal, er, at EU har tvangssænket de priser, som teleselskaberne må tage af hinanden, når kunder ringer på tværs af selskaberne for at få fat på hinanden.

»To tredjedele af faldet i omsætningen på 172 millioner kroner skyldes de lavere interconnect-priser og kan ikke undgå at give et omsætningsfald. Men det rammer også de andre. Til gengæld har vi formået at få styr på omkostningerne, og vi har nu det højeste antal fastbetalende mobilkunder nogen sinde. Det er tilfredsstillende, og de er også tilfredse i Stockholm,« siger Søren Abildgaard til Business.dk med henvisning til det svenske moderselskab, som er blandt verdens ti største mobilselskaber.

Som tommelfingerregel går der fire taletidskortkunder på en fast betalende kunde, og sidstnævnte har Telia nu 1.333.000 af mod 127.000 taletidskunder.

4G, Spotify og HBO trækker

Det er navnlig Telias kraftige satsning på det nye 4G-/LTE-mobilnet samt samarbejdet med den svenske musiktjeneste Spotify og - siden marts - TV-leverandøren HBO, som sikrer, at kunderne bliver i butikken.

»Ja, meget af det skyldes Spotify, at 4G er slået igennem og nu senest samarbejdet med HBO. Men vi har også bare fået bedre styr på forretningen, og derfor er jeg glad for at se, at frafaldet af kunder er gået så langt ned, som det er,« siger Telia-direktøren.

Hvor Telia i det meste af 2012 oplevede, at 45-46 procent af kunderne skiftede hvert kvartal, er tallet nu nede på 41 procent. Det er nogen lunde på linie med TDC. Telenor oplyser ikke sine tal.

Sammenlægning giver først pote senere

»Efterhånden sælger vi stort set kun 4G-telefoner, og på et år er trafikken steget med 52 procent. Vi har længe talt om, at vi skal sikre, at vi fremover vil tjene penge på data, hvorimod tale bliver flatrate (til fast pris, red.). Så det er dejligt at se, at nogen også vil bruge det. Det er for tidligt at sige, om tale til flatrate er blevet et hit. Der er ingen mirakelkur, men det ser indtil videre fornuftigt ud,« siger Søren Abildgaard.

Sammenlægningen af Telias og Telenors mobilnet i Danmark er i fuld gang men vil ifølge Telia-direktøren ikke slå positivt igennem på bundlinien i år, da der bruges penge på at tage gamle master ned og indrette nettene bedst muligt. 4G-/LTE-nettet er nu ét, mens sammenlægningen af 3G-nettene er begyndt i Nordjylland i et stille tempo, som sikrer mod tekniske problemer og udfald.

»Alt i alt er 1. kvartal derfor et godt kvartal, som giver megen ro. Nu har vi i to kvartaler leveret, hvad vi skal. Og skyder man forkert i 1. kvartal, er det pokkers svært at indhente resten af året,« siger Søren Abildgaard.