Telia-topchef: Mere i pakken koster altså mere

Ekstratjenester med film og musik skal blødgøre danskerne til at betale mere for deres mobilabonnement, også når de får ekstra taletid eller data med i pakken, siger Telias nye, administrerende direktør.

Telias nye topchef i Danmark, Morten Bentzen, skal overbevise danskerne om, at de gerne vil betale lidt mere for deres abonnementer, hvis de til gengæld får mere i pakkerne. Foto: Telia Fold sammen
Læs mere

Mere i pakken giver en højere pris, ligesom en større Cola koster mere end en mindre af slagsen.

Det skal danskerne til at indstille sig på fremover, når de vælger mobilabonnement, siger Telia Danmarks nye, administrerende direktør, Morten Bentzen, oven på den aflyste fusion med partneren Telenor og dermed en tilbagevenden til den store mobilslagmark, som har kostet teleselskaberne milliarder af kroner gennem det seneste tiår.

»Indtjeningen i Danmark er ikke på niveau med resten af Telia-koncernen. Den udfordring har vi haft i rigtigt mange år. Fusionen med Telenor var en måde at løse det på. Nu skal vi så finde en ny måde og give kunderne så meget værdi i deres abonnementer, at de er villige til at betale lidt flere penge, så vi får en bedre indtjeningsmargen,« siger Morten Bentzen til Berlingske.

Ekstra koster ekstra

Telias regnskab for 3. kvartal kom tirsdag morgen og viste, at den danske afdeling på tre måneder har hentet endnu 12.000 nye mobilkunder, 8.000 bredbåndskunder og 3.000 TV-kunder. Til gengæld er driftsresultatet faldet, især på grund af engangsomkostningerne i forbindelse med den fusion, som Telia og Telenor aflyste for en måned siden efter skrappe krav fra EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager.

»Vi er kommet rigtigt pænt gennem 3. kvartal og har på et år fået næsten 100.000 nye mobilkunder. Det er især de værdiskabende tjenester som Spotify, Storytel og HBO i abonnementet, som trækker kunder ind. Forretningen er stabil men i et svært marked, hvor vi ligger på et helt andet EBITDA-niveau (driftsresultat, red.) end resten af koncernen. Så hvis vi lægger ekstra timer og andet i abonnementspakkerne, så øger vi også prisen. Hvis der kommer mere værdi i pakkerne, skal vi kunne tillade os at tage mere for dem,« siger Morten Bentzen.

Alle de store teleselskaber forsøger nu at udfase de billigste abonnementer og dermed rykke kunderne et trin højere op på abonnementsskalaen - mod at give dem mere i pakken. Her er ekstratjenester som musik, film og e-bøger nogle af virkemidlerne, så prisstigningerne glider lettere ned, og kunderne ikke flygter til konkurrenterne.

Erhvervskunder i særligt fokus

»Den hårde udgave er, at vi er presset på vores omsætning. Det er ingen hemmelighed, at når kundetilgangen vokser, koster det os lidt at få kunderne ind i butikken. Det er nok for tidligt at sige, at nu går det fremad igen, men vi har været mådeholdende på omkostningerne, og samarbejdet med Telenor om TT-Netværket (Telias og Telenors fælles mobilnet i Danmark, som består uagtet den afblæste fusion, red.) har en positiv effekt,« siger Telias finansdirektør, Dennis Kilian.

Ifølge administrerende direktør Morten Bentzen vil Telia især satse på at øge mængden af ekstratjenester på erhvervssiden, som han selv kommer fra som erhvervsdirektør i Telia gennem flere år. Her går Telia også efter at overtage flere kernedele af infrastrukturen i virksomhederne ved f.eks. at drive de trådløse net.

Telia er det første af de fire store teleselskaber, der kommer med regnskab for juli-september. »3« kommer med sine tal 23. oktober, Telenor 26. oktober og TDC 3. november.