Telia stjæler stadig tusinder af kunder

Endnu 12.000 mobilkunder har de seneste tre måneder skiftet til Danmarks tredjestørste mobilselskab, som til gengæld tjener færre penge.

Foto: Nils Meilvang. Efter den aflyste fusion med Telenor er Telia igen sig selv i Danmark, hvor mobilkrigen fortsætter, mens priserne langsomt forsøges sat op i ubemærkethed. Arkivfoto: Nils Meilvang, Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Telia fortsætter med at kapre danske mobilkunder i stor stil og har på tre måneder hentet endnu 12.000. Det koster til gengæld på indtjeningen, som fortsat går tilbage - dog primært som følge af den aflyste fusion med Telenor.

Det er det første teleregnskab, siden den stort anlagte fusion mellem Telia og Telenor i Danmark blev aflyst 11. september, fordi skrappe krav fra EU betød, at de to giganter ikke ville kunne tjene penge på at gå sammen.

Telia har nu 1.636.000 mobilkunder i Danmark - et tal, der er vokset støt gennem de seneste snart fire år. Til gengæld mister selskabet 2.000 fastnetkunder men vinder 8.000 nye bredbåndskunder og 3.000 nye TV-kunder.

Omsætningen er vokset fra 1.448 millioner svenske kroner (koncernen opgiver ikke sine tal i danske kroner) i april-juni til nu 1.459 millioner kroner i juli-september. Til gengæld fortsætter driftsresultatet (EBITDA) med at gå nedad og er nu på 131 millioner svenske kroner - to millioner mindre end i seneste kvartal men hele 63 millioner mindre end for et år siden.  Også overskudsgraden fortsætter med at falde og er nu nede på 9,0 procent mod 13,3 procent for et år siden.

En stor del af nedgangen skyldes dog de engangsudgifter, som Telia har brugt i forbindelse med den planlagte fusion med Telenor. Uden disse ekstraomkostninger, som især har ramt i tredje kvartal, ville driftsresultatet ligge på 211 millioner svenske kroner.

Det lykkes til gengæld Telia at fastholde kundernes gennemsnitsforbrug pr. måned, som ligger nogen lunde konstant på 129 kroner for mobilkunderne, mens bredbåndskunderne bruger omkring 150 kroner hver måned. Og Telia kan glæde sig over, at 11.000 af de 12.000 nye mobilkunder er abonnementskunder og dermed betydeligt bedre end taletidskunder, som er mere flygtige i deres valg af teleselskab.

»Det er stadig vores synspunkt, at afkastet er utilstrækkeligt, og vi vil fortsætte med at søge måder at forbedre indtjeningen i vores danske forretning,« konstaterer Telias koncernchef, Johan Dennelind, i koncernens regnskabsrapport.

Regnskabet er afsluttet, før fusionen faldt sammen, og dermed før alle teleselskaberne i forholdsvis ubemærkethed er begyndt at fjerne de billigste abonnementer og enten sætte priserne op for nye kunder eller lægge lidt ekstra i de lidt dyrere abonnementer, inden de billigste forsvinder helt. Dermed forsøger selskaberne at øge den enkelte kundes gennemsnitsforbrug pr. måned, hvilket skal forbedre den hårdt pressede økonomi oven på mere end ti års intens mobilkrig. Her har især TDC måttet bløde mobilkunder.

Fusion faldt til jorden

Svensk-finskejede Telia, som også ejer lavprismobilselskabet CallMe, er det tredjestørste teleselskab i Danmark efter TDC og Telenor men hører - som norskejede Telenor - til blandt verdens ti største mobilselskaber. Men Telia-koncernen har for nylig valgt at trække sig ud af syv lande i Eurasien oven på en omfattende bestikkelsessag.

Regnskabet er Søren Abildgaards sidste. Han overdrog for et par uger siden posten som administrerende direktør i Danmark til den hidtidige erhvervsdirektør, Morten Bentzen, efter fem år i spidsen for det samlede Telia Danmark og flere år tidligere som administrerende direktør for Telias lavprismobilselskab CallMe. Søren Abildgaard er allerede begyndt som kommerciel koncerndirektør hos Telia i Stockholm.

Telia og Telenor fortsætter med at have fælles mobilnet i Danmark trods den afblæste fusion. De to ejer hver halvdelen af selskabet TT-Netværket, som står for det landsdækkende mobilnet.

»3« kommer med regnskab 23. oktober, Telenor 26. oktober og TDC 3. november.

Telia har været i Danmark siden 1995.

Laes mere