Telia spiller med musklerne

Nordens største teleselskab vil fra årsskiftet udnytte sin størrelse ved at trække på sine eksperter i andre lande. Det skal give billigere priser og bedre produkter - men ikke flere medarbejdere.

Hele Telia - fra koncernchef Lars Nyberg (til venstre) over Telia Danmarks administrerende direktør Jesper Brøckner (til højre) til seneste nyansatte - skal lære at arbejde sammen hen over landegrænserne. Foto: Rune Evensen, Scanpix Fold sammen
Læs mere

Telia spiller nu med musklerne og vil for alvor udnytte sin position som ikke alene Nordens men også et af verdens største teleselskaber.

Fra 1. januar ændres derfor hele Telias organisation, så alle lande fremover kan trække på hinandens eksperter, når der skal løses udfordringer. Det vil betyde bedre kundeservice, billigere produkter og hurtigere lanceringer af alt det nye - uden at det skal koste arbejdspladser.

Ikke flere folk

»Når man har vækst på agendaen, som vi har nu, vil det normalt betyde voldsomme investeringer og ansættelse af en masse folk. Nu forsøger vi at organisere os, så vi i Danmark kan drage fordel af, hvad man har gjort i Finland, Litauen eller Spanien. Danmark er jo et lille land, men pludselig får vi adgang til ressourcerne fra de andre områder. Dermed kan vi levere hurtigere, billigere og mere driftssikkert, så kunderne får fordelene og bliver længere hos Telia,« siger Jesper Brøckner, administererende direktør for Telia Danmark.

Hvad betyder det for bemandingen?

»Det betyder ikke, at vi skal være færre, blot at vi skal arbejde mere effektivt. På nogle af de områder, hvor vi ellers skulle have ansat folk til, behøver vi ikke at gøre det. Der er tale om en kommerciel styrkelse, som vi gøre det nemmere for os at betjene også multinationale kunder. Vi er nummer to på erhvervsmarkedet, og dette vil være med til at styrke den position,« siger teletopchefen.

Vi gør det ens

Ændringerne sker i erkendelse af, at der faktisk ikke er forskel på folk og deres forbrugsmønstre i de 20 lande, hvor Telia er til stede.

»Globaliseringen gør markederne mere og mere end, og forbrugerne har ens adfærd. Det troede vi ikke på tidligere, men sådan er det,« siger Jesper Brøckner.

Telia presses som de øvrige teleselskaber af den hårdere konkurrence med højere krav fra kunder og forbrugerorganisationer. Derfor samles kræfterne nu, så organisationerne i de enkelte lande bliver ens, hvorved man kan arbejde direkte sammen på tværs af grænserne. Alt samles i fire hovedområder: privatkunder, erhvervskunder, salgskanaler (interne og eksterne butikker samt netbutikker) og kundeservice. Samtlige stillingsbeskrivelser - fra koncerntop til -bund - ensrettes, så det både er lettere at finde kollegaer i andre lande, og så nye opkøb let kan passes ind i organisationen. Alt fra mobilnet og IT-systemer til nye produkter ensartes også, så der kan laves storkøbsaftaler, hvilket vil bringe nye produkter hurtigere til Telia-landene.

I Danmark skal Jesper Brøckner udvide sin direktion med tre kommercielle direktører, som der sættes navn på sidst i november. Han bevarer selv det øverste ansvar.