Telia skruer priserne op

Det bliver dyrere bare at løfte røret, og skal man aflytte sin telefonsvarer, betaler man dobbelt så meget i minuttet, som det koster selv at tale. Det vil koste kunder, mener teleanalytiker, som kalder det unfair at hæve priserne i en sommerferie.

Priserne stiger voldsomt hos Telia i Danmark. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
De danske kunder hos Nordens største teleselskab, Telia, går en dyrere sommer og fremtid i møde.

Telia skruer nemlig kraftigt op for en række mobilpriser fra juli. Opkaldsafgiften på en række ældre abonnementer hæves fra 29 til 39 øre, man skal betale 1,20 kroner i minuttet for at aflytte sin telefonsvarer (altså dobbelt takst i forhold til almindelig taletid), det kommer til at koste 200 kroner at genåbne et lukket nummer mod 150 kroner, og man skal betale 99 kroner i gebyr mod tidligere ingenting for at genåbne et nummer på en telefon, der har været stjålet. En SMS-tekstbesked til et udenlandsk nummer stiger fra 3 til 4 kroner, og den SMS-kvittering koster 20 øre mod tidligere intet. Går man på nettet fra mobiltelefonen, betaler man straks for 100 kilobyte data mod tidligere for 10 kilobyte, altså ti gange så meget.

Telia: Konkurrenterne gør det også

Telia begrunder prisstigningerne med, at konkurrenterne også har hævet priserne.

»Vi tilpasser os markedet og konkurrenterne. Vi har jo omkostninger, og derfor har vi valgt at gøre, som konkurrenterne gør, for at blive ved med at kunne holde det attraktive og konkurrencemæssige niveau,« siger kommunikationschef Felicia Jackson.

Torben Rune, som er administerende direktør for Netplan, som rådgiver om netop telefoni, ser to tendenser i telemarkedet:

»Det prisfald, vi har oplevet på fastnettelefoni, er slut nu. Det går kun op ad bakke. Årsagen er, at der er stadigt mindre trafik og dermed færre og færre til at betale de samme udgifter, fordi vi taler mere i mobiltelefon, hvorfor man er nødt til at sætte priserne på fastnet op. Den anden er, at når den økonomiske krise kradser, er indtjeningen simpelt hen lavere. Og selskaberne kan ikke skære de interne omkostninger ned, så de vil hellere risikere at miste nogle kunder. Og dette vil givetvis påvirke Telias kundetal. Som forbruger er man nødt til at kikke sig om,« siger han.

Urimeligt i en sommerferie

Hvordan prisstigningerne fordeler sig, er forskelligt fra selskab til selskab og fra kundegruppe til kundegruppe.

»Desværre har telebranchen udviklet en kotume med, at prisstigninger sker over jul og nytår eller i sommerferien. Det er rigtigt irriterende for kunderne, for de kan sige abonnementet op med en måneds varsel, hvilket man går glip af, hvis man ikke opdager det. Det er ikke fair. Man burde beskytte forbrugerne og mindst give dem to måneders varsel,« siger Torben Rune.

Hos Telia mener kommunikationschef Felicia Jackson ikke, at der er et problem.

»Vi har varslet prisstigningerne før sommerferien, for industriferien er jo ikke begyndt endnu. Og vi holder os inden for den normale varslingsperiode på en måned, som der er i telebranchen,« siger hun.