Telia sendte inkassokrav på nul kroner

Kunde truet med inkasso for gæld på 0,00 kroner.

Hvad stiller man op, når man får et inkassovarsel på en regning på 0,00 kroner? Foto fra E24.no Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En kunde hos Nordens største teleselskab, Telia, er endt i en uløselig situation, efter at han modtog et inkassokrav på 0,00 kroner - et beløb, der selvsagt er umuligt at betale og dermed forhindre, at Kongens Foged banker på døren.

Kim Nygård er kunde hos Telias norske selskab, Netcom, og samtidig programleder i programmet Frokostshowet på Radio 1.

Gammel regning fra 2007

Han fik for nylig problemer med sin mobiltelefon. Den blev lukket, fordi Netcom hævdede, at han ikke havde betalt en regning fra 2007. Lukningen skete, ifølge nyhedstjenesten E24.no, uden at Kim Nygård havde fået noget varsel om, hvad der var på vej.

Kim Nygård kontaktede straks Netcom og fik åbnet telefonen. Samtidig sendte Netcom regningen fra 2007, som han betalte.

Dermed sluttede hans kvaler imidlertid ikke.

Nu kom inkassovarslet

Nogle dage efter ankom et inkassovarsel til økonomiafdelingen i Radio 1, der ejes af radiokæden SBS. Her truede Netcom nu med at lukke Kim Nygårds telefon. Årsagen var, at han skyldte 0,00 kroner.

»Ubetalte forfaldne fakturaer pr. 24/09/2009 udgør kr. 0,00. Der er ingen vej udenom at gøre regnskabet op,« skriver det Telia-ejede selskab.

Og som om det ikke var nok, fortsætter teksten på regningen:

»Betales varslet inden fristen, vil abonnementet blive genåbnet mod et gebyr på kr. 250.«

Hvordan betaler man 0 kroner?

Kim Nygård kradsede sig i nakken.

»Det er jo lidt mere kompliceret end som så. Hvordan betaler man egentlig 0 kroner?« spørger Kim Nygård undrende.

Netcom har fået røde ører over omtalen.

»Dette inkassovarsel skulle aldrig have været sendt. Det er en systemfejl på grænsen til det tåbelige. Det er dumt og beklageligt, at det skete,« siger kommunikationschef Øyvind Verderhus undskyldende til E24.no.