Telia sætter datapriser kraftigt ned

Fremover vil det koste 90 procent mindre at bruge internetforbindelsen i de nordiske og baltiske lande. Samtidig skifter Telia logo og firmafarve for 200 millioner kroner. (Opdateret kl. 8.07)

Fra 12. maj skifter Telia firmafarven ud fra rød til lilla, og også logoet bliver ens over hele verden. Fold sammen
Læs mere

Telia lægger over 200 millioner kroner i at indføre nyt logo og ny firmafarve i 18 af sine datterselskaber, heriblandt i Danmark. Samtidig sænkes priserne for datatrafik, så danskere, der tager til andre nordiske eller baltiske lande, fremover skal betale 90 procent mindre end hidtil.

Nordens største teleselskab lancerer torsdag sit nye, fælles logo ved i Danmark blandt andet at pakke de tre gratisaviser - Urban, metroXpress og 24timer - ind i et særligt Telia-omslag, hvor også firmafarven ændres fra rød til lilla. Det sker for at gøre markedsføringen ens overalt i verden og koster, ifølge Svenska Dagbladet, 250 millioner svenske kroner (ca. 200 millioner danske). Flere end 300 Telia-butikker, 1.000 skilte og 500 digitale platforme, heriblandt Telias netsteder i de nordiske og baltiske lande, ændres.

Telia, som er blandt verdens ti største teleselskaber og nummer tre i Danmark, ændrer ikke navn.

Billigere at bruge data i Norden og Baltikum

Samtidig sænker Telia prisen for datatrafik med 90 procent for kunder i Norden og Baltikum, som rejser til et andet land i området. Fremover vil det derfor højst kunne koste 29 svenske kroner (24 danske) i døgnet at bruge netforbindelsen fra en mobiltelefon, skriver Svenska Dagbladet.

»I dag sænker vi priserne for databrug i de nordiske og baltiske markeder med 90 procent. Denne store prisnedsættelse er gjort mulig ved fuldt at udnytte vor tilstedeværelse på markederne i de nordiske og baltiske lande,« siger Telias koncernchef Lars Nyberg i en kommentar.

Oprydning i abonnementer

Telia stopper samtidig for salget af sine Basic-, On- og Xpress-abonnementer og vil fremover kun sælge Flex- og FlexMobil-abonnementer, hvor der hverken er opkaldsafgift eller opkaldsforsøgsafgift. Med en ny selvbetjeningsfunktion kan ejere af dyrere telefoner selv holde øje med deres forbrug.

»Produktlanceringerne er blot de første af en række nye initiativer på mobil- og bredbåndsområdet, Telia løbende vil tage i forhold til at sikre forbedrede kundeoplevelser,« siger Telias administrerende direktør i Danmark, Søren Abildgaard.

Telia har været i Danmark siden 1995.