Telia sænker forventningerne

Den svenske telegigant må sænke vækstudsigten for 2012 efter et skuffende andet kvartal.

Telias omsætning på mobilmarkedet er gået 14 procent tilbage i andet kvartal i Danmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: Torben Christensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mobilkrigen i Danmark tærer på den svenske telegigant TeliaSonera, der nu sænker forventningerne til årets vækst. Det sker efter et skuffende andet kvartal, hvor omsætningen på mobilområde i Danmark faldt med 14 procent.

Tidligere lød forventningen på en vækst på 1-2 procent. Det er nu nedjusteret til 0-1 procent. Telia er Nordens største mobilselskab og blandt de ti største i verden.

Overordnet set går koncernens mobilomsætning tilbage med to procent, men der er ingen tvivl om, hvilket marked, der er hårdest ramt. Salget i Danmark falder med 14 procent til 1.187 millioner svenske kroner og har dermed langt ned til det næstværste marked Litauen, der falder med 10 procent.



Driftsresultatet for mobilforretningen i Danmark falder samtidig fra 138 millioner svenske kroner til 99 millioner svenske kroner. Der er dermed stadig langt til de over 283 millioner kroner, selskabet leverede i 2010.

Telia peger på priskrigen på mobilmarkedet og kunder, der skifter til abonnementer med faste priser, der giver lavere indtægt. Siden første kvartal har Telia, der er det tredjestørste i Danmark, kapret hele 37.000 mobilkunder, hvilket er den største fremgang på et kvartal i de sidste tre år.



Dermed har Telia nu 1.474.000 mobilkunder. Da det gik bedst for Telia, havde selskabet 1,5 million kunder, hvilket er det tætteste på Telias rekord fra 2010

Desværre for teleselskabet bruger kunderne nu gennemsnitligt kun 165 kroner om måneden i Danmark. Det er et fald fra 184 kroner, hvilket svarer til over 10 procent. Dermed fortsætter den uheldige tendens, hvor Telia har tabt omsætning per kunde i de seneste to år.

Selskabet har samtidig tabt 6.000 bredbåndskunder