Telia ruster sig til priskrig

De stores lavprismobilselskaber bliver stadig vigtigere brikker i at holde på kunderne, for de samler mange af de flygtende op.

Den nye Telia-direktør i Danmark, Søren Abildgaard, forventer fortsat priskrig i 2011 - og ruster sig. Arkivfoto: Linda Henriksen, Scanpix Fold sammen
Læs mere

Priskrigen på det danske mobilmarked bliver lang - og hård.

Nordens største teleselskab, svensk-finske Telia, har gjort sig parat til at kæmpe om skanserne og dermed de danske mobilkunder med endnu større heftighed i 2011 end i 2010.

»Vi regner ikke med, at priskrigen holder op. Vi har lagt budgetter til fortsat priskrig. I de 11 år, jeg har været i branchen, har jeg ikke set priserne stige. Jeg er fortrøstningsfuld for 2011 men ser selvfølgelig med bekymring på markedet på grund af priskrigen. Dog føler jeg, at vi står godt rustet til at tage kampen op,« siger den nye, administrerende direktør for Telia i Danmark, Søren Abildgaard.

Lavprisselskaber fejer op

Telias 2010-regnskab, som kom torsdag morgen, viser, at Telia i Danmark er presset af mobilkrigen og tjener færre penge. Telia mistede i oktober-december 21.000 mobilkunder, men det kunne være gået meget værre, hvis ikke Telias lavprismobilselskab, CallMe, som Søren Abildgaard kom fra, havde formået at samle kunder op.

»Telia går tilbage som helhed, men CallMe er gået 20.000 kunder frem. Tendensen er, at kunderne kommer fra de store selskaber, og priskrigen er øget i 4. kvartal, hvor vi har skullet bruge flere penge end normalt på at holde fast i kundebasen,« siger Søren Abildgaard.

Bedre kundeservice

Alligevel har Telia som helhed mistet 21.000 kunder på tre måneder. Hvad vil I gøre?

»Vi skal være gode til at bruge vort lavprisselskab og blive endnu bedre til at holde fast på de kunder, som vi har. Det gør man kun ved at give en ordentlig service og have ordentlige produkter. Hvis jeg vidste, præcis hvad vi skulle gøre, havde vi allerede gjort det, men der vil klart komme øget fokus på kundeservice til både erhvervs- og privatkunder,« siger Telia-direktøren.

Han skønner, at omkring en tredjedel af Telias kunder i dag er erhvervskunder og to tredjedele privatkunder. Telia har dog på det seneste fået flere store erhvervskunder i folden, heriblandt Coop og Lego, og fra februar bliver den eksterne kundeservice lagt ind under Telia.

Ingen fyringsrunde i Danmark

Telias koncernchef, Lars Nyberg, har annonceret, at der skal fyres 800 ansatte i Sverige og Finland. Vil Danmark også blive ramt?

»Der er ikke lagt op til en sparerunde på grund af priskrigen. Vi skal finde ud af, hvordan vi kæmper bedre, og det gør man som regel ikke ved at lave store sparerunder,« siger Søren Abildgaard.

Telias salg af mobilt bredbånd - trådløs internetadgang via mobilnettet fra en bærbar computer med mobilmodem eller en avanceret mobiltelefon - går fortsat fremad.

Mål: Danmarks bedst dækkende datanet

»Især på erhvervsmarkedet er der fremgang, og vi forventer også meget af mobilt bredbånd i år i kraft af de hurtigere netværk. Vi har nu omkring 100.000 mobile bredbåndskunder, og vi lancerede som de første det nye 4G-mobilnet i december 2010 og vil inden årets udgang dække 75 procent af befolkningen med 4G og 98 procent med 3G. Dermed lægger vi os i selen for at have Danmarks bedste mobilnet,« siger Telia-direktøren.

Det nye supermobilnet, som mere teknisk korrekt hedder LTE, leverer en datahastighed, der er fem-ti gange hurtigere end dagens 3G-net. Telia er i gang i de fire største byer(s midte) og venter på den måde at klemme den hidtidige førerposition på mobilt bredbånd og dataforbrug fra »3«.