Telia overvejer sin rolle i Danmark

Telia åbner for endnu mere samarbejde i Danmark, hvor indtjeningen fortsat ikke lever op til det store nordiske teleselskabs ambitioner.

TeliaSoneras topchef Johan Dennelind g Fold sammen
Læs mere
Foto: TT NEWS AGENCY

I andet kvartal øgede Telia antallet af kunder og omsætningen i Danmark pænt, mens resultatet var stort set uændret, viser regnskabet fra mobilgigantens moderselskab, Teliasonera, torsdag.

Og selv om "det går godt" i landet, er det et åbent spørgsmål, om Telia kan opnå tilfredsstillende resultater på egen hånd, udtaler Teliasonera-chef Johan Dennelind på en telekonference oven på regnskabet.

I forvejen deler Telia netværk med Telenor, og det har man høstet store fordele af, men der kan også ske mere, siger Telia-chefen.

- Danmark er i kernen af vores nordisk-baltiske strategi, og vi vil op og levere stærke, stabil overskud. Derfor er vi ivrige efter at undersøge mulighederne i Danmark, siger topchef Johan Dennelind.

Telia kigger på "forskellige muligheder" for at nå sit fulde potentiale, udtaler direktøren, uden at ville komme nærmere ind på detaljerne.

Telias omsætning i Danmark steg til 1389 mio. skr. i andet kvartal mod 1290 mio. skr. i samme periode sidste år. Det resulterede dog ikke i meget højere indtjening (EBITDA). Her landede telekoncernen 189 mio. skr. mod 184 mio. skr. i andet kvartal 2013 eksklusive engangsomkostninger.

Antallet af mobilkunder steg til 1,557 mio. fra 1,476 mio. kunder. for et år siden. I løbet af andet kvartal alene var fremgangen på 23.000 og godt halvdelen skyldes købet af Siminn Danmark i april.

Telia er den tredjestørste mobiloperatør i Danmark efter TDC og Telenor, mens selskabet er nr. 1 eller 2 i alle andre lande i regionen og for nylig købte Tele2s aktiviteter i Norge for at styrke sin position.