Telia også klar til prishop: Højere priser er en mulighed

Der kan blive skruet op for priserne hos teleselskabet Telia, hvis det fortsat skal være i stand til at tilbyde kunderne en god netværkskvalitet og nye produkter.

Sådan lyder meldingen fra Telia, efter at konkurrenten TDC tidligere i denne uge annoncerede, at det hæver priserne på de billigste abonnementer med 10 kr. om måneden til 109 kr. for alle nye kunder. Det gælder hos mærkerne Yousee, Fullrate, Telmore og TDC.

- Vi vil utrolig gerne kunne fortsætte med at tilbyde danskerne et netværk af højeste kvalitet og innovative produkter, men det kræver en sund kerneforretning, som ikke bliver undermineret af stadigt faldende priser.

- Priserne skal naturligvis være attraktive for kunderne, men der er plads til ændringer, siger Christoph Nørgaard, privatkundedirektør i Telia, i en skriftlig kommentar til Ritzau Finans.

Han uddyber, at Telia står over for en ny situation, efter at selskabet i september sammen med Telenor skrinlagde en planlagt fusion på det danske marked.

Her havde de to selskaber regnet med at kunne spare 800 mio. kr. om året, men nu skal de synergier i stedet hentes andre steder.

- Og det er klart, at der er brug for at ske noget, hvis vi fortsat skal have mulighed for at investere i teleinfrastrukturen, så danskerne kan få ordentlig dækning og høje hastigheder på netværket.

- Det koster selvfølgelig også penge at udvikle nye produkter og levere god kundeservice, ligesom det heller ikke er gratis at give kunderne ekstra indhold i abonnementerne, når vi for eksempel laver aftaler med Spotify og HBO, siger Christoph Nørgaard.

Hos det andet ben i den droppede fusion, Telenor, har man også noteret sig prisforhøjelsen hos TDC. Men selskabet oplyser til Ritzau Finans, at det hverken ønsker at kommentere trækket eller fortælle, om det overvejer at følge trop.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Morten Christiansen, direktør for teleselskabet "3", da han er i udlandet. Selskabets presseafdeling henviser til en udtalelse, han kom med i forbindelse med den aflyste fusion mellem Telenor og Telia.

Her sagde Morten Christiansen til TV2, at "3" ikke havde nogen planer om at droppe de billigste abonnementer i sit Oister-brand, der er kendt for at have de laveste priser på markedet.

TDC begrunder selv de ændrede priser med, at det for at kunne holde et fortsat højt investeringsniveau er nødvendigt at have en sund forretning.

- Vi kan se, at vores mobilkunders forbrug af data stiger hver dag. Bare inden for de seneste to år er dataforbruget steget med en faktor fem, og det stiller større og større krav til vores mobilnetværk, sagde Johan Kirstein Brammer, direktør for TDC Consumer, mandag til Ritzau Finans.

- Så for at kunne fortsætte de store investeringer er vi nødt til at drive en sund forretning, og derfor hæver vi prisen på vores billigste abonnement med 10 kr., sagde Johan Kirstein Brammer.