Telia nærmer sig 1,5 mio. mobilkunder

Nordens største teleselskab får flere kunder, men de taler mindre.

Nordens største teleselskab, Telia, overgik forventningerne til regnskabet for første kvartal. Foto: Telia Fold sammen
Læs mere
Telia i Danmark nærmer sig igen halvanden million mobilkunder, og Nordens største teleselskab stillede tirsdag morgen med et regnskab, der var bedre end de i forvejen høje forventninger.

Den svensk-finske Telia-koncern er det første af de store nordiske teleselskaber, som aflægger rapport om første kvartal, og der er gryende optimisme også her. Topchef Lars Nyberg holder fast i at nå årets mål om et voksende salg.

30.000 flere kunder

Sammen med Spanien og Finland kan Telia Danmark fremvise de største stigninger i antallet af abonnenter inden for Telia-koncernen.

Med udgangen af marts havde Telia Danmark 1,49 millioner mobilkunder - en fremgang på omkring 30.000 -, og dermed ligger Telia nu på samme niveau som ved udgangen af 2008, altså inden krisen satte ind.

Kunderne taler dog mindre, end de gjorde tidligere. I gennemsnit tales der 226 minutter om måneden mod 228 minutter i julekvartalet, og forbruget falder også støt. Hver kunde bruger i gennemsnit 232 kroner hos Telia hver måned, hvor det for tre måneder siden var 235 kroner og for et år siden 247 kroner.

Fremgang i brug af data skæpper i kassen

For første gang i flere kvartaler var der i både Finland og Danmark positiv indtægtsstigning i lokale valutaer som følge af stærk tilvækst i brug af data på mobiltelefonen og fra bærbare PCer samt øget salg af udstyr.

Nettoomsætningen i Danmark faldt i Danmark med otte procent - fra 1.832 millioner svenske kroner i januar-marts 2009 til 1.693 millioner i årets første tre måneder. For hele 2009 havde Telia Danmark en nettoomsætning på 7.278 millioner svenske kroner. Men regner man i danske kroner, steg resultatet i stedet med 1,5 procent.
Driftsresultatet i Danmark steg med fire procent - fra 276 til 286 millioner svenske kroner.

Også EBITDA-margenen voksede i Danmark - fra 15,1 til 16,9 procent - som følge af højere omsætning, færre ansatte og lavere omkostninger ved at skaffe nye kunder.

Stort frafald af fastnetkunder

Telia Danmarks bredbåndsforretning, som også omfatter fastnettelefoni, gik imidlertid syv procent tilbage i nettoomsætning, fra 290 millioner svenske kroner i januar-marts 2009 til 269 millioner i år, selv om der kom 8.000 flere bredbåndskunder i butikken, hvor de nu er 52.000.

Til gengæld faldt antallet af fastnetkunder fra 205.000 til 167.000.

Driftsresultatet lå tilsvarende syv procent under, nemlig 26 millioner kroner mod 28 millioner i 2009, mens EBITDA-margenen lå uændret på 9,7 procent.