Telia løb tør for 4G

Trods et indkøbt ekstralager slap antallet af 4G-modem kortvarigt op i begyndelsen af året, fordi så mange danskere vil have mere fart på på farten. Telia vil vinde kunderne nu, mens TDC er stækket, og håber snart at kunne gøre 4G landsdækkende.

Efterspørgslen på 4G-forbindelser på farten var større end forventet, så Telia løb tør. Arkivfoto: Liselotte Sabroe Fold sammen
Læs mere

Danskerne er blevet så nysgerrige efter at komme på de nye 4G-supermobilnet, at Telia i januar kortvarigt løb tør for de USB-modemer, der kobler bærbare PCer til mobilnettet.

»4G er blevet en stor succes for os. Det endte med, at vi her i begyndelsen af januar løb tør for USB-modemer, heldigvis dog kun kortvarigt. Men det viser, at 4G er blevet en drivkraft,« konstaterer Søren Abildgaard, administrerende direktør for Telia i Danmark.

Turbo på at nå helt ud

Telia var først i landet til at åbne sit 4G-mobilnet, hvor datahastighederne er mindst fem gange hurtigere, end hvad de almindelige mobilnet kan levere. Åbningen i december 2010 var dog mest symbolsk, men i efteråret 2011 satte Telia turbo på udrulningen, således at man i dag kan bruge 4G-forbindelsen i alle større, danske byer.

»Når man taler med folk om 4G, er det fortsat kun en lille del af danskerne, der ved, hvad det er, selv om vi har kørt hårdt på med reklamekampagner. Som altid med ny teknologi skal man lige se, at det virker. 4G vil dog virkelig ændre spillereglerne, og salget ligger bestemt over, hvad vi forventede, både i december og i januar,« siger Søren Abildgaard uden at ville opgive konkrete abonnenttal.

Hurtigere end faste internetforbindelser hjemme

TDC åbnede i efteråret også sit 4G-net men til priser, der ligger over Telias og med en mindre, geografisk dækning - måske fordi TDC ikke ønsker at kannibalisere sin egen forretning med at sælge internetforbindelser over fastnettet.

»Hvis man vil med på 4G i dag, har vi objektivt set den bedste dækning og langt den skarpeste pris,« fastslår Telia-direktøren.

Men hvordan harmonerer det med alle teleselskabers drøm om, at med 4G skulle forbrugerne lære, at prisniveauet bliver lidt højere, så I ikke opnår en så presset økonomi, som priskrigen på 3G har betydet?

»4G handler om volumen. Det ændrer spillereglerne. Det er et helt nyt marked, som vi skal have fat i - både blandt dem, der hidtil har brugt 3G og dem, der har en fast ADSL-internetforbindelse. Selv om højhuse og store kontorbygninger kan være sværere at dække med 4G-signaler, er 4G i mange hjem langt hurtigere end de fleste ADSL-forbindelser. Vi har derfor muligheden for at gøre, hvad TDC ikke kan, for TDC har så mange ADSL-kunder. Det behøver jeg ikke at bekymre mig om i samme grad,« siger Søren Abildgaard.

Han ser frem til, at en række ledige mobilfrekvenser på 800 MHz-båndet snart sættes til salg.

»Dermed vil vi kunne gøre 4G absolut landsdækkende, og her taler vi om at kunne nå 98-99 procent af danskerne,« siger Telia-direktøren.