Telia indgår eksklusiv-aftale med Merlin

Butikskæden Merlin rydder hylderne for mobilkonkurrenterne og vil fremover udelukkende sælge Telia-produkter.

Mobilselskabet Telia styrker nu kontrollen med sit salg gennem en eksklusivaftale med butikskæden Merlin, som rydder hylderne for konkurrenternes produkter og udelukkende sælger Telia-abonnementer. Det skal bringe Telia nærmere topplaceringen på det danske mobilmarked.

48 Merlin-butikker er i disse dage ved at gøre fire hyldemeter Telia-varer klar. Dertil kommer et særligt Telia-vindue ud mod gaden og kunderne. Fremover kan man udelukkende købe mobiltelefoni fra Telia hos Merlin - ud over telefoner uden abonnement og taletidskort fra konkurrenterne, hvor TDC er største mobilselskab i Danmark med Sonofon og Telia på en næsten delt andenplads.

»Vi har faktisk det seneste halve år udelukkende solgt Telia-produkter, uden at vi havde papir på det, og det har givet ekstremt gode resultater på salget. Med aftalen klæder vi sælgerne på til at kunne yde endnu bedre rådgivning, for folk kan ikke gennemskue, hvad det koster at bruge mobiltelefonen i dag,« siger Claus Mikkelsen, indkøbschef i Merlin.

Venter markant salg

Merlins personale får direkte adgang til Telias systemer, så abonnementer kan oprettes hurtigere. Desuden bliver de uddannet af Telia, så de kender produkterne bedre.

»Vi forventer et markant øget salg i Merlin fremover, uden at jeg vil sætte tal på. Store dele af vort salg sker i dag gennem eksterne distributører. Vi ønsker en større balance med vore egne, kontrollerede kanaler, hvor salget kan blive meget mere fokuseret. Merlins butikker ligger på alle hovedstrøgene, hvor Telekæden ligger på sidestrøgene men til gengæld har markedsført sig på prisen, så nu får vi A-placeringer. Vi vil være nummer 1 på det danske marked, og Merlin har en aggressiv vækststrategi, så det passer os fint,« siger Roar Seeger, direktør for salg og kundeforhold hos Telia.

Telia, som selv har 28 butikker, købte lige før jul 29 forretninger ud af hænderne på Telekæden, som er Telias største distributør og forhandler af telefonabonnementer. Telekædens direktør, Rolf Ovesen, betragtede det som en fjendtlig overtagelse. Telekædens 161 butikker står for 70 procent af Telias salg. Han erklærede, at Telekæden vil oprette nye butikker på francisebasis i samme områder som de butikker, der »forsvandt«.

»Efterfølgende har vi brugt en del tid sammen med Telekæden og har indgået en ny aftale for 2007,« understreger Roar Seeger.

Også tilbud skal trække

Claus Mikkelsen fra Merlin er opmærksom på faren ved ekslusivaftaler.

»Det farlige er, at eksklusivaftaler bliver en sovepude, hvis man ikke bevarer fokus. Nu kan vi skilte med at være specialister,« siger han.

Derudover vil Merlin også gå til biddet gennem tilbud.

»På mobilmarkedet kommer man ikke helt uden om slagtilbud,« siger Claus Mikkelsen, der venter, at alle Merlin-butikker har den nye indretning på plads inden udgangen af februar.