Telia holder skindet på næsen på det danske marked

Telia har haft mindre tilbagegang i både omsætning og indtjening på det danske marked i forsommeren, hvor man til gengæld har undgået at miste mobilkunder i april, maj og juni.

Telias omsætning i Danmark faldt med 1,9 pct. til 1419 mio. svenske kr. i andet kvartal, mens driftsoverskuddet før skat, renter samt af- og nedskrivninger, EBITDA, dykkede med 2 pct. til 159 mio. svenske kr., hvis man fraregner særposter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Det viser regnskabet for andet kvartal fra svensk-finske Teliasonera, der er offentliggjort onsdag morgen.

Telias omsætning i Danmark faldt med 1,9 pct. til 1419 mio. svenske kr. i andet kvartal, mens driftsoverskuddet før skat, renter samt af- og nedskrivninger, EBITDA, dykkede med 2 pct. til 159 mio. svenske kr., hvis man fraregner særposter.

Teleselskabets danske afdeling holdt fast i sine 1,64 millioner mobilkunder i kvartalet, og ledelsen kan glæde sig over, at den månedlige omsætning per kunde er steget fra første til andet kvartal, så kunderne nu i snit lægger 123 kr. i butikken om måneden. Det er 4 kr. højere end kvartalet før, men dog et fald på 5 kr. år til år.

Mens antallet af mobilkunder i Danmark var uændret i andet kvartal, sagde Telia til gengæld farvel til 3000 bredsbåndskunder, 3000 fastnetkunder og 1000 tv-kunder.

Tirsdag var der regnskab fra to af de andre store aktører på det danske telemarked i form af Telenor og 3.

Førstnævnte mistede 18.000 kunder i andet kvartal, men kunne til gengæld melde om lidt bedre indtjening. Modsat var billedet hos 3, der vandt 22.000 kunder, men til gengæld havde faldende indtjening.

TDC kommer med regnskab for andet kvartal 10. august.