Telia går tilbage i Danmark

Nordens største telekoncern mærker krisen og holder skansen internationalt men mister kunder i Danmark.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Trods et presset marked holder Nordens største teleselskab, Telia, skansen på verdensplan. Til gengæld mister Telia i Danmark kunder.

Telia-koncernen stillede fredag morgen med sit regnskab for årets tre første måneder. Det viser et overskud efter skat på 4,44 milliarder svenske kroner, en mindre tilbagegang i forhold til for et år siden. Omsætningen steg til gengæld til 27,2 milliarder kroner mod 24,398 milliarder 12 måneder tilbage i tiden, og driftsresultatet (EBITDA) blev på 8,82 milliarder svenske kroner, en solid fremgang fra 7,75 milliarder for et år siden.

Kunderne ændrer adfærd

»Det makroøkonomiske miljø blev værre i første kvartal, og selv om branchen for telekommunikation er blevet påvirket i mindre udstrækning end andre brancher, ser vi tegn på, at kunderne agerer anderledes på flere af vore markeder. Trods dette forøgede vi koncernens nettoomsætning i lokale valutaer, og gennem vore bestræbelser på at nedsætte omkostningerne forbedrede vi marginaler og pengestrøm i forhold til for et år siden,« siger koncernchef Lars Nyberg.

Telia er 37,3 procent ejet af den svenske stat og 13,7 procent af den finske stat. Telia findes i 20 lande og havde med udgangen af marts 137 millioner kunder - en fremgang på 2,2 millioner.

Færre mobilkunder i Danmark

I Danmark er Telia gået tilbage i kundetal på mobilsiden, nemlig fra 1,493 millioner med udgangen af 2008 til nu 1,485 millioner. Også kundernes forbrug er faldet. I oktober-december blev der i gennemsnit talt 212 minutter i telefon om måneden, nu er tallet nede på 205 minutter. Tilsvarende falder det gennemsnitlige forbrug pr. dansk Telia-kunde fra 308 kroner om måneden til 294 kroner.

Omvendt har Telia sikret sig flere bredbåndskunder i Danmark. Her er kundetallet steget fra 34.000 til 42.000 - det højeste nogen sinde og en markant fremgang fra et nogenlunde konstant niveau i 2008. Og det gennemsnitlige forbrug er steget fra 243 kroner om måneden til 255 kroner.

Til gengæld er der - som overalt i verden - tilbagegang i kundetallet på fastnettelefoner, nemlig fra 226.000 kunder ved årsskiftet til nu 220.000. Og disse kunder taler også mindre og mindre.

De andre store først til maj

Både teleselskaberne og - især - mobilproducenterne har døjet meget med finanskrisen. Alligevel formåede både Telia, norske Telenor/Sonofon og danske TDC for et par måneder siden at fremlægge årsregnskaber, der så pæne ud.

Telenor kommer med regnskab for 1. kvartal den 5. maj, TDC den 7. maj.