Telia fyrer direktøren

Telia vælger nu at fyre sin danske direktør, Jesper Brøckner efter ni år på posten. Det sker en uge før Telia aflægger regnskab (opdateret 10:41)

Lars Nyberg, Telias topchef, siger goddag til Jesper Brøckner ved Nybergs tiltrædelse. Nu siger han farvel igen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Rune Evensen

Efter ni år som topchef for den danske del af svenske Telia, må Jesper Brøckner nu se sig om efter et nyt job.

Telia valgte i går at fyre Jesper Brøcker og indsætte CallMe's 42-årige direktør, Søren Abildgaard på posten i stedet.

Det sker blot en uge før at Telia aflægger regnskab - et regnskab, der næsten uanset hvad vil være kønnere læsning end tilfældet var, da Jesper Brøckner trådte til for ni år siden.

Dengang var Telia nemlig et stærkt tabsgivende selskab med en meget lille markedsandel, og selv om Telia i Danmark fortsat har ondt i bundlinjen, udviser Telia i dag stærkt forbedrede tal.

Jesper Brøckner fik selv beskeden om sin fratrædelse i går, og han udtrykker både ærgrelse og en vis grad af forståelse for beslutningen.

"Der er høje forventinger til indtjeningen i Danmark, og her kan vi nok præstere mere, end vores markedsandel tilsiger i øjeblikket. Derfor har Telias ledelse besluttet, at der skal sættes et nyt hold, der kan se på situationen med friske øjne," siger Jesper Brøckner.

Han afviser dog, at fyringen kommer på grund af det kommende regnskab. Teleselskaberne over en bred kam er dog ramt af den succes, som det lille og stærkt underskudsgivende selskab, Onfone, i øjeblikket har.

Onfone har introduceret en bunke meget billige pakkeløsninger, og haler i øjeblikket kunder ind med trawl fra de store teleselskaber, der fortsat er i granatchok over priskrigen. Telia-ejede CallMe, TDC-ejede Telmore og de Telenor-ejede selskaber Bibob og CBB har svaret igen efter bedste evne, men ingen kan ændre på, at priskrigen på mobilminutter giver selskabernes indtjening en ganske solid gang læsterlige klø.

Jesper Brøckner mener selv, at Telia er ganske pænt rustet til konkurrencen mod Onfone, men anerkender samtidig, at det konkurrencen gør ondt. Det ændrer dog ikke på, at situationen er væsentlig forbedret i Telia i forhold til for få år siden.

"Mange smilede af Telia, da jeg tiltråde. Det gør man ikke længere. Vi har været gennem en turnaround, og har forbedret resultatet med mange tusinde millioner - og det er mig, der har ansat stort set alle i ledelsen. Derfor er det selvfølgelig ærgreligt, men man må respektere, at det det er den øverste chef, der sætter holdet."

I Jesper Brøckners tid er der sket store ting i telesektoren generelt - og mange de produkter, der er helt almindelige i dag, fandtes slet ikke for blot får år siden. Det gælder blandt andet mobilt bredbånd - men også fænomener som smarpthones og prepaid-telefoni (som Telmore, red) har gået sin sejrsgang i Jesper Brøckners tid, ligesom at teleselskaberne generelt har investeret milliarder i først 3G-nettene, og derefter i udbygningen til LTE.

I tredje kvartal af 2010 voksede Telias bundlinje trods tabet af 13.000 mobilkunder, og selv om de øvrige kunder talte mindre i telefon. Det betød, at det var besparelser og fyringer, der drev udviklingen. Dengang bebudede Brøckner, at virksomheden nu var under kontrol, og at der nu skulle være vækst via især mobilt bredbånd og Telias igangværende LTE-udbygning.

Den vækst, skal den nyudnævnte direktør, Søren Abildgaard nu realisere.

"Vi har god succes med at tackle Onfone via CallMe, men Telia skal ikke være et prispresserbrand på samme måde. Vi er et premium-brand, der skal tilbyde kunderne nogle services, der retfærdiggør den pris, de betaler," siger Søren Abildgaard om den aktuelle situation, han nu skal møde med Telia-kasketten på.

Han understreger dog, at udnævnelsen for ham er så ny, at han endnu ikke kan melde ud om de fremtidige strategier.

"Men mit fokus vil være på virksomheden - og på at forbedrede de områder, hvor vi performer mindre godt," siger han.

Søren Abildgaard er en gammel ræv Telia-regi, men har siden februar 2008 været direktør for CallMe