Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Selv om Telias danske forretning noterede sig et svagt fald i omsætningen, har Telia forbedret sin driftsindtjening (EBITDA) med fra 22,7 tredje kvartal sidste år til 22,8 i tredje kvartal i år. På bundlinjen har Telia forbedret resultatet med 25 mio. svenske kroner til nu 417 mio. svenske kroner.
"Det er en glad mand, der taler lige nu, for vores kvartalstal beviser, at vi har haft succes med vores øgede fokus på omkostningerne. Og jeg synes, at det er flot, at man i disse tider kan levere et resultat, hvor vi gør det markant bedre end det foregående kvartal," siger Jesper Brøckner.
I andet kvartal af 2009 leverede Telia blot 342 mio. svenske kroner på bunden.
Roaming-regler æder indtægterne
Det har ellers været et benhårdt år for Telia, der - som resten af telebranchen - har haft problemer med vigende marginaler - og endda regulatoriske indgreb fra EU, der har tvunget priserne på roaming ned. Det har i sig selv ædt sig ind på selskabernes indtægter, men hvad værre er, at har turisterne svigtet henover sommeren - og Telia har således ikke tjent det på roaming når udlændinge bruger mobiltelefoner på Telias danske net, som selskabet plejer.
Året indtil nu har været præget af fyringsrunder og dårlige sager i pressen, hvor Telia har fået skrammer over at indførslen af en stribe nye gebyrer, der gav masser af dårlig omtale. Ifølge Telia-direktøren har det dog ikke resulteret i den massive kundeflugt, der tidligere har været berettet om.
Tværtimod har Telia, ifølge Telia-direktøren, reduceret sin såkaldte churn med hele ti procent. Churn er en ond ånd i teleselskabernes regnskaber, fordi det koster kassen hvergang man skal have ny kunde ind. I et mættet marked kan man kun få kunder fra de øvrige selskaber, og det betyder, at man hele tiden må lokke med tilskud til mobiler og heftig markedsføring, hvilket bringer omkostningerne i vejret.
Derfor er det slemt, hvis nye kunder bare køber en tilskudsmobil for derefter at smutte til et andet selskab igen og Telia er det selskab i Danmark, der har været hårdest ramt af høj omsætning i kundetallet.
Samtidig går ifølge Telia-chefen fremad på erhvervsmarkedet, hvor Telia nu er den næststørste og således ikke kan mærke, at afmatningen har ramt det danske erhvervsliv.