Telia-direktør: Nu skal vi tjene penge

Telia i Danmark har sparet sig til gode tal hen over sommeren men har mistet kunder. Nu gælder det om at udnytte fordelene ved at være en del af Nordens største telekoncern til at få kunderne til at øge forbruget. Ingen store reduktioner er planlagt.

Telias administrerende direktør i Danmark, Jesper Brøckner (til venstre), så gerne, at danskerne slækkede lidt på den økonomiske håndbremse for at få gang i hjulene. Her ses han under en tidligere drøftelse af Danmarks fremtidsmuligheder sammen med Dansk Industris afgående direktør, Hans Skov Christensen, og finansminister Claus Hjort Frederiksen. Arkivfoto: Casper Christoffersen, Scanpix Fold sammen
Læs mere

Danmarks trejdestørste teleselskab, Telia, har sparet sig til fremgang men vil nu satse på at tjene penge og få gladere, mere stabile og mere forbrugende kunder.

Det siger Telia Danmarks administrerende direktør, Jesper Brøckner. Han fremlagde mandag - som det første af de fire store teleselskaber i landet - regnskab for juli-september, hvor 13.000 mobilkunder er faldet fra, og hvor forbruget pr. kunde er faldet. Til gengæld har fyringer og sparet markedsføring alligevel trukket et plus hjem. Driftsresultatmargenen (EBITDA) steg fra 22,4 til 23,4 procent.

Topchef: Vi er tilbage

»Vi har lige været igennem et par hårde år, men nu er der styr på drift, indtjening og omkostninger. Vi er tilbage og vil derfor lægge fokus på vækst og toplinie for at få del i den vækst, der er, men hvor danske forbrugere er lidt mere tilbageholdende og holder på pengene end svenske og finske forbrugere,« siger Jesper Brøckner til Business.dk og opfordrer forbrugerne til at slække lidt på den økonomiske håndbremse, så der kommer mere gang i hjulene.

Og dermed sagt, at der ikke kommer fyringsrunder, sådan som Telenor havde for nylig?

»Nej, vi har ikke planer om store reduktioner. Vi har tre hovedfokusområder: Vi satser på at få en kvalitet og hastighed på mobilnettene, som bliver de bedste i Danmark. Desuden skal vi igen have tilfredse kunder, de rkan lide at være hos Telia og bruger vore ydelser mere og mere. Endelig går vi efter en konkurrencemæssigt rigtig omkostningsstruktur og lønsom vækst, som vi fokuserer rigtigt meget på i år og i 2011,« siger Telia-topchefen.

Ikke flere smæk

Han satser på at samsælge flere Telia-ydelser. Derfor er f.eks. dataforbrug nu inkluderet i langt de fleste mobilabonnementer.

»De seneste kvartaler er op mod halvdelen af salget kommet fra smartphones (avancerede mobiltelefoner, red.). Vi ser, at børn helt ned til 10-årsalderen har smartphones. Men vi fik forleden smæk for en kunde, hvis regning løb løbsk. Derfor gør vi meget for at give kunderne sikkerhed, så de får besked, når de når det aftalte loft. Vi vil meget gerne have øget forbrug - blot skal det ske efter gensidig aftale,« understreger Jesper Brøckner.

Telia-kundernes forbrug af data via mobilnettene vokser. Det betyder til gengæld faldende indtægter.

»Både Call Me (Telias lavprisselskab, red.) og Telia selv tager flere kunder ind på denne måde, men det giver et lidt lavere forbrug,« erkender han.

Vilde udbygningsplaner

Telia ser frem til næste års nye mobilnet, i folkemunde kaldet 4G, som giver langt hurtigere dataforbindelser, men hvor Telia til gengæld lægger op til, at kunderne skal lære at betale, hvis de ønsker større hastighed end normalt.

»Vi holder vejret for 4G. Her vil danskerne se, at vi har vilde udbygningsplaner og vil når et landsdækkende, hurtigt mobilnet i 2011, som vi gerne stiller op med i tests,« siger Jesper Brøckner.

Han mener, at Telia Danmark som del af Nordens største telekoncern vil kunne være først med de nyeste produkter. Det gælder både konkurrenter til Apples iPad-computer, de nyeste Nokia-telefoner og øvrigt udstyr.

Telia har fra andet til tredje kvartal mistet 13.000 mobilkunder og har nu 1,47 millioner, af hvilke de 240.000 har taletidskort. Men de taler mindre end tidligere og bruger dermed også færre penge. En gennemsnitsmobilkunde hos Telia Danmark taler 231 minutter om måneden (for et år siden var det 254 minutter) og bruger for 227 danske kroner om måneden nu mod 254 kroner i juli-september 2009.

Besparelser gav gode tal

»Call Me og DLG-Tele, som Telia ejer halvdelen af, vokser nu, efter at Call Me har haft et temmelig stort kundefrafald, som nu er under kontrol. De er nu begge en stor bidragsyder til resultatet,« siger Jesper Brøckner.

Men det betyder så, at Telia selv skal lægge sig i selen...

»Vi har sparet os til et godt resultat. De nye toner er, at der er styr på omkostninger og processer. Det næste år handler det om lønsom vækst,« siger Jesper Brøckner.

Telia solgte tidligere på året sit danske kabel-TV-selskab, Telia Stofa, til den svenske kapitalfond Ratos.

Danmarks næststørste teleselskab, det norskejede Telenor, kommer med regnskab på onsdag.