Telia-chef jubler over iPhone

Den megen hype om Apples iPhone har smittet positivt af på Telia, forklarer Teliachefen. Men derudover er det meget begrænset, hvad Telia har fået ud af Apples telefon.

Foto: Teitur Jonasson. Der var begrænset tumult, da Apple lancerede den nye iPhone 3GS
Læs mere
Fold sammen
Det har været en positiv oplevelse - men ikke betydet det vilde for forretningen. Sådan lyder Telia-chef Jesper Brøckners konklusion, efter at Telia nu har været forhandler af Apples ekstremt hypede telefon, iPhonen i et års tid. I et interview med Børsen forklarer Telia-chefen Jesper Brøckner også, at iPhonen langt fra har betydet revolutioner på Telias bundlinje - omend at indtjeningen på en iPhone-kunde er dobbelt så høj som andre kunder.

Telia har i flere haft problemer med kundeflugt til andre selskaber, og det har iPhonen ikke ændret på i sig selv. Men alt hypen omkring iPhonen har markedsført Telia i en grad, der får Jesper Brøckner til at erklære, at det har været det hele værd. Dog er han i tvivl om iPhonen overhovedet er en telefon - eller om den snarere skal betragtes som en art computer. Samtidig ærgrer han sig ove,r at Apple - og andre mobilproducenter - har valgt at lave lukkede systemer til de såkaldte App-stores, som mange nyere telefoner leveres med. App-stores er en slags indbygget butik, hvor man kan købe småprogrammer til sin telefon.

Der har været flere udenlandske selskaber - blandt andet AT&T i USA, der har pevet lidt over indtjeningen på iPhone-kunder - men det gælder altså tilsyneladende ikke Telia. Selv om Apple aldrig har frigivet detaljer om de aftaler, de indgår med operatører i de enkelte lande, er det velkendt, at operatørerne må aflevere en sjat penge tilbage til Apple for kundernes dataforbrug. Apple har nemlig - fordi telefonen er så brugervenlig til internet-funktioner - formået at booste kundernes forbrug af de dyre datatjenester, og den kage har Apple altså betinget sig en bid af.