Telia betaler stor bøde for iPhone-reklame

Teleselskabet glemte at fortælle 20.000 danskere, at prisen på abonnementet ikke var regnet med.

Telia holdt danmarkspremiere på Apples iPhone 4-telefon i juli 2010, og det samlede kø foran forretningen her, men markedsføringen viste ikke de korrekte priser. Foto: Martin Sylvest Andersen, Scanpix Fold sammen
Læs mere

100.000 kroner skal Danmarks tredjestørste teleselskab, Telia, betale i bøde for en reklame for Apples iPhone 4, fordi den reelle pris for kunden blev langt højere end annonceret.

Forbrugerombudsmanden meldte i oktober 2010 Telia til politiet for overtrædelse af markedsføringsloven. Nu har Telia erkendt overtrædelsen og betaler bøden på 100.000 kroner - den seneste i en lang række af bøder til danske teleselskaber og internetudbydere for forkert markedsføring.

Abonnement på 2.700 kroner var glemt

Over 20.000 danskere modtog i juli 2010 en e-postbesked med overskriften »Så har vi prisen klar på din nye iPhone 4«. Men den virkelige pris var 2.700 kroner højere end prisen i beskeden, fordi selve abonnementet ikke var regnet med, hvilket det ifølge loven skal.

Forbrugerombudsmand Henrik Øe er tilfreds med, at Telia har accepteret at betale.

»Prisen er et af de væsentligste parametre, når der skal træffes en købsbeslutning. Hvis et køb af f.eks. en mobiltelefon forudsætter, at forbrugeren samtidig tegner et abonnement, skal prisen for abonnementet indregnes i den samlede mindstepris,« siger han.

Mindsteprisen er alle faste omkostninger i den bindingsperiode, typisk seks måneder, som man har hos sit teleselskab. Det gælder oprettelsesomkostninger, abonnementsudgifter m.m.

Skærpelse på grund af tidligere bøde

Telia har tidligere fået en bøde for lignende forhold, hvilket skærpede bødens størrelse denne gang.

Stort set alle øvrige store selskaber har det seneste år på tilsvarende vis fået bødestraffe for ulovlig markedsføring.