Telia betaler kunder for iPhone-rod

Teleselskabet Telia betaler abonnement for kunder i et halvt år for at råde bod på en fejlagtig pris i mail. Det koster selskabet næsten halvanden million kroner.

Foto: APPLE INC. / HANDOUT

Få timer op til lanceringen af mobiltelefonen iPhone 4 sendte teleselskabet Telia en mail ud til kunder på ventelisten med et link til at købe telefonen i Telias webshop. I mailen fremgik prisen uden abonnement og med vildledende formuleringer.

Læs også: Hver femte har problemer med iPhone 4

Det forsøger Telia nu at rette op på ved at lade de første kunder slippe med den pris, der stod i mailen. Dermed betaler Telia deres abonnement i seks måneder, oplyser nettjenesten Mobilsiden.dk.

Afviste tidligere

Salgsdirektør Michael Bech, Telia, har ellers afvist, at der kunne blive tale om at give kompensation.

Telia er kede af sagen, men kommunikationsmedarbejder Ditte Poulsen mener, at man har håndteret sagen så godt som muligt.

Læs også: Smartphones for smarte for virksomheder

»Vi har lært, at vi skal kigge mails endnu grundigere igennem. Jeg synes, vi har reageret hurtigt, men selvfølgelig ville det være bedre, hvis det aldrig var sket,« siger hun til nettjenesten.

De kunder, der får penge tilbage, har købt via et link i den første mail, der blev sendt ud den 29. juli. En ny mail med korrigerede priser blev sendt ud den 2. august.

Koster næsten halvanden million

Hvor mange der nåede at købe via det første link, og hvor mange penge Telia har betalt tilbage, vil Telia ikke ud med. Men ifølge Mobilsiden.dks oplysninger blev omkring 500 iPhones sat til salg til dem på venteliste i første omgang.

Læs også: 60.000 venter på halleluja-telefonen

Nettjenesten gætter på, at Telia har fået udsolgt telefonerne inden mandag, hvor den næste mail blev sendt ud. Abonnementet koster rundt regnet 2700 kroner. I så fald har Telia måttet hive knap 1,4 millioner kroner op af lommen i kompensation.

Ritzau

Følg selv med i Telias debat med kunderne.