Teletopchef: TDC går efter fuldt hus

TDCs opskrift på fornyet fremgang oven på et presset 2013 hedder pakker - til hele familien. Topchef Carsten Dilling glæder sig over, at det trods prispres lykkes at få mange penge i kassen.

TDCs topchef, Carsten Dilling, mener, at de store pakkeløsninger vil være med til at få danskerne til at vælge TDC som deres udbyder. Arkivfoto: Niels Ahlmann Olesen, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: NIels Ahlmann Olesen

TDC skal vinde danskernes hjerte - og pengepung - ved at kunne levere den samlede pakke med telefoni, TV og internetforbindelser og dermed dæmme op for, at kunderne forelsker sig i TDCs konkurrenter.

Det er TDC-topchef Carsten Dillings strategi, og han forventer, at forårets tilbud om større frit valg blandt TV-kanalerne kan være med til at puffe endnu flere i den retning.

TDCs regnskab for oktober-december kom tirsdag morgen og viser, at landets største telekoncern er under pres på stort set alle fronter, og at indtjeningen går ned.

Mange penge i kassen

»Det er tydeligt, at vi på grund af reguleringen, som alene sætter os 700 millioner kroner tilbage, oplever pres på prispunkter og teknologiskifter. Den nordiske forretning er ikke vokset i 2013, og den skal tilbage i vækstgearet men har været påvirket af en dårligere, svensk kronekurs. De tab, som vi har haft på mobilsiden i 2010-2012, nærmer sig i en næsten ret linie mod at have et tab på nul år for år. Vi er stadig i stand til at tjene penge og få mange penge i kassen - faktisk flere end i 2012. Og det er i høj grad det, som vi har solgt aktien på: at kunne honorere aktionærerne ordentligt,« siger Carsten Dilling til Berlingske.

TDC satser målrettet på, at den store koncern formår at kunne kombinere sine mange produkter og dermed gøre sig uundværlig for danskerne.

»Vores strategi er den rigtige. Kunder vil godt nok have lave priser men lægger også vægt på, hvad de får. Vi skal levere det bedste netværk, have en kundeservice, der er i orden, kompetent og til rådighed, og give de rigtige ekstraydelser. Musiktjenesten Play er et eksempel. Den er gratis, modsat hos konkurrenterne, hvor man skal betale for at få Spotify i sit abonnement. Et af de allervigtigste checkpunkter i dagens regnskab er, at salget af de integrerede løsninger til husholdningerne er steget med 46 procent i forhold til 2012,« siger Carsten Dilling.

Fuldt hus ønskes

TDC arbejder derfor ifølge ham »som besat« på at få sine mange systemer og produkter koblet sammen.

»Det skal bringe kundeoplevelsen videre og give den bedste oplevelse. Samtidig ønsker vi mere fuldt hus hos den enkelte familie - altså at få alle familiens medlemmer med. På den længere bane skal vi have digitaliseret TDC og gjort os til en onlinevirksomhed. Derfor sætter vi nu et stort og massivt program i værk. Endelig skal der fuldt tryk på udbydningen af mobil- og fastnet,« siger TDC-topchefen med henvisning til den forestående overdragelse af mobilnettene til den kinesiske netværksgigant Huawei i slutningen af marts.



Her skal navnlig TDCs 4G-/LTE-mobilnet udvides kraftigt i konkurrence med Telias og Telenors fælles net, som stadig har et solidt forspring i dækningen. TDC agter dog også at udnytte de stadig flere fiberforbindelser, som koncernen lægger, og kombinere dem med fastnet og kabel-TV-net og derigennem kunne levere langt højere datahastigheder og større kapacitet over lange distancer.

Tror på enkeltudlejning af film

»På TV-markedet sker der næsten dagligt nye ting. TV går mod større frit valg og à la carte, og her kommer vi i foråret med en helt ny platform. Desuden kræver folk, at de kan se TV på alle deres enheder - men kun skal betale én gang. Og det er også kravet, når vi forhandler rettigheder hjem. Vi tror meget på, at dette kan blive et meget stærkt tilbud til kunderne med et friere TV-valg. Så kan vi samtidig undgå, at de skifter til mindre TV-pakker. Noget af udviklingen drives af Netflix, og det har vi ikke problemer med, for Netflix skaber vej for masser af video-on-demand,« siger Carsten Dilling.

TDC driver selv den konkurrerende netfilmtjeneste YouBio og købte for nylig rettigheden til at bruge Blockbuster-navnet i Danmark.

»Vi kikker meget på markedet for enkeltudlejning af film, og det er et meget stort marked, og erfaringerne viser, at kunderne helst vil købe filmene enkeltvis, og at dette marked vil vokse endnu mere end det abonnementsbaserede. Derfor købte vi Blockbuster-navnet, og det lancerer vi, så snart vi har alt klar,« siger topchefen.

Ikke bekymret for pres på YouSee

Så du er ikke bekymret for presset på jeres kabel-TV-selskab YouSee, som tidligere har været en af hovedindtægtskilderne.

»Nej, vi har lagt en meget ambitiøs plan for YouSee. Det er en forretning i rigtigt god udvikling. TV er basen, som vi så bygger op og supplerer med bredbånd. Lige nu har YouSee lige så mange bredbåndskunder, som vi har private bredbåndskunder i TDC-varemærket, nemlig omkring 450.000. YouSees net er meget hurtigt, har en stor kapacitet og giver en stor fleksibilitet, så man f.eks. selv kan op- og nedjustere hastigheden på internetforbindelsen. Samtidig har vi lagt Onfone ind under YouSee, så vi nu får en masse gavn af at kunne levere kombinationen af TV, bredbånd og mobiltelefoni gennem YouSee,« siger Carsten Dilling.

Men når folk skifter væk fra fastnettelefoni, falder den ellers stabile indtægt herfra pr. kunde vel?

»Ja, og derfor gælder det om at sælge så mange tjenester som muligt og helst ramme alle familiens medlemmer. På enkeltområder i TDC er der et lidt for højt frafald af kunder. Især standaloneløsninger (f.eks. et mobilabonnement uden andet hos TDCs lavprisselskaber, red.) er presset af dynamikken i markedet. Men så snart vi sælger sammenhængende løsninger, stiger levetiden pr. kunde, og dermed bliver TDCs kundebase stadig større, fordi folk køber flere produkter,« siger Carsten Dilling.