Teleselskaber skal give kunder penge retur

Milliarder af kroner fra overbetaling skal afleveres til kunderne, siger Højesteret.

To teleselskaber fik besked på at tage overpriser i fire år. Nu skal pengene tilbage til kunderne. Foto: Colourbox Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Millioner af telefonkunder kan se frem til en lille julecheck fra deres teleselskab. De to største teleselskaber i Canada har nemlig fået lodret ordre på at betale penge, som de ikke havde brugt, tilbage til kunderne.

Canadas højesteret har afvist en klage fra Telus Corp. og Bell Canada og har dermed slået fast, at der skal udbetales ved kasse 1. Selskaberne blev i 2002 pålagt at øge priserne i fire år for derved at give mindre konkurrenter mulighed for at få fodfæste på markedet ved at kunne tilbyde lavere priser.

Investér eller returnér

De ekstra penge blev samlet på særlige konti, som i 2006 kunne gøres op til 650 millioner canadiske dollars (3,07 milliarder kroner). Den canadiske telestyrelse besluttede herefter, at disse penge skulle bruges til at sikre bedre Internet-forbindelser landet over samt give særlige tilbud til handicappede. De penge, der ikke blev brugt, skulle sendes retur til kunderne.

I 2008 var der stadig 300 millioner canadiske dollars tilbage i banken, og dem fik teleselskaberne besked på at returnere. Det klagede de over, men protesten blev først afvist i en føderal ret og nu også i Højesteret.

Beløbet rækker dog kun til et beskedent supplement til julegaverne. Det er nemlig kun på omkring 47 kroner pr. kunde.