Teleselskaber konkurrerer benhårdt på tjenester

De danske teleselskaber kan ikke sætte priserne mere ned. Nu kommer konkurrencen til at handle om, hvem der kan tilbyde de bedste ekstraydelser.

Ti års priskrig har sendt priserne så langt ned, at det fremover hovedsageligt vil være ekstra tjenester, der skal lokke kunder i butikken. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

Danske mobilkunder kan se frem til meget mere end telefoni i deres abonnementer de kommende år, efter at endnu en krig om kunderne er brudt ud mellem de største danske mobilselskaber.

Det skriver Søndagsavisen.

Ti års priskrig har nemlig sendt priserne så langt ned, at det fremover hovedsageligt vil være ekstra tjenester, der skal lokke kunder i butikken.

»Smertegrænsen for at sænke priserne er simpelthen nået. Nu handler det om, hvem der kan tilbyde flest ekstra tjenester, mest indhold og bedst service oven i telefonien,« siger Jakob Willer, formand for Teleindustrien, til Søndagsavisen.

Det er specielt ydelser som musiktjenester, indholdstjenester og rabat på eksempelvis biografbilletter, der gradvist har sneget sig ind i abonnementerne i et forsøg på at appellere til de godt én million danskere, der skifter mobilselskab hvert år.

I sommer lancerede Telmore konceptet Telmore Play med login til 12 indholdstjenester, eksempelvis politiken.dk, Euroman og TV 2 Play, og det har for alvor skubbet gang i krigen.

»Vi stod i en benhård konkurrencesituation og måtte tænke nyt. Vi satsede ved at samle de her tjenester i ét abonnement, og det har virkelig været en succes. Vi har fået 30.000 kunder på Telmore Play alene,« siger Rasmus Busk, kommerciel direktør i Telmore.

Et par måneder efter svarede Telenor ved at inkludere Microsoft Office og lagerplads i OneDrive i deres abonnementer, og det er en spændende udvikling, mener Martin Salamon, teleekspert i Forbrugerrådet Tænk.

»Det er jo umiddelbart godt for kunderne. Konkurrencen kommer til at handle om at tilbyde mere kvalitet og indhold til samme pris, så det bliver interessant at følge,« siger han.

Han advarer dog også forbrugerne imod at lade begejstringen overskygge den kritiske sans.

»Man skal se på, om man får det samme for pengene, som hvis man købte tjenesterne særskilt, ligesom man skal være opmærksom på, at jo flere tjenester, man har med i abonnementet, jo mere besværligt kan det være at skifte selskab,« siger Martin Salamon til Søndagsavisen.

BNB