Teleselskaber i fælles front mod Apple

24 store teleselskaber og mobilproducenter vil sammen sælge programmer til mobiltelefonerne. Analytikere tvivler på effekten.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

BARCELONA: 24 af de store teleselskaber verden over er gået sammen om at tilbyde programmer til alle slags mobiltelefoner for dermed at stå stærkere i konkurrencen med Apple.

Tre af de største producenter af mobiltelefoner - Samsung, LG Electronics og Sony Ericsson - er med i samarbejdet, som mobilbrancheforeningen GSM Association koordinerer, og som også tæller USAs største mobilselskab AT&T, den kinesiske gigant China Mobile, Japans NTT DoCoMo, franske Orange, spanske Telefónica og britiske Vodafone. Sidstnævnte er verdens største mobilselskab.

Til sammen har de over tre millioner kunder og forventer, at det nye samarbejde vil gøre branchen mere overskuelig.

Skepsis blandt analytikere


Men analytikerne, der følger telebranchen, er meget skeptiske over for, om så mange forskellige selskaber vil kunne enes og sikre den markante position, som skal til for effektivt at stå op mod Apple.

»Apple har bygget et flot og meget velfungerende slog med en direkte bro over til kunderne, som ingen andre synes at kunne gå ordentligt på så langt. Hvis resten af branchen bare bliver ved med at tale om programbutikker, mens de går over Apples bro, vil de altid finde Steve Jobs (Apples topchef og medstifter, red.) ved slottets port,« siger analytiker Saverio Romeo fra Frost & Sullivan til nyhedsbureauet Reuters.

Apples onlinebutik App Store, som blev åbnet i 2008, registrerede i januar 2010, at program nummer tre milliarder var blevet hentet. Apple tager selv 30 procent af den pris, som programmerne sælges videre for. Det ventes, at den nye sammenslutning vil gå efter noget tilsvarende.