Teleselskaber går glip af milliarder

Småprogrammer til mobiltelefoner er i øjeblikket en af tidens mest omtalte tendenser. Men det er slet ikke nødvendigt at købe en dyr iPhone for at få adgang til den fagre nye verden. Dit mobilselskab glemmer bare at fortælle dig det.

Smartphones er aldeles hotte blandt forbrugerne, men mange af de »gamle« mobiltelefoner kan det samme. Fold sammen
Læs mere
Foto: EPA
Små to millioner danskere har en mobiltelefon, der i virkeligheden kan temmelig meget – men de bruger det ikke. Og teleselskaberne går på den måde glip af gode muligheder for at skabe ekstra omsætning.

Sådan lyder kritikken fra en teleanalytiker, der undrer sig over den store fokus på småprogrammer til Apples iPhone og de mange Google-baserede telefoner.
»Alle har fokus på de avancerede mobiltelefoner og de småprogrammer, der kan hentes eller købes til dem. Men folk overser helt, hvad man faktisk kan med en almindelig telefon. Alle tror, at de skal købe en ny, smart telefon, hvis de vil kunne noget mere avanceret. Teleselskaberne glemmer det også. I stedet kunne de stimulere forbruget pr. kunde, samtidig med at de slipper for at give tilskud til nye telefoner. Faktisk mister de muligheden for at skabe masser af omsætning,« siger teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult.

Som eksempel nævner han den finske mobilgigant  Nokias såkaldt serie 40-telefoner, hvor de mest kendte modeller er 6300 og 6500.
»Nokias markeds­andel i Danmark er tæt på 50 procent, og formentlig 35 procent af de 5,5 millioner danske telefoner er en serie 40-telefon. Altså har små to millioner danskere sådan en,« lyder hans vurdering.

Som Berlingske Business skrev for nylig, nærmer salget af de avancerede mobiltelefoner (i fagjargon »smartphones«) sig nu at være lige så stort som salget af »almindelige« mobiltelefoner. En »smartphone« har et mere avanceret styresystem, der ofte er i stand til at køre flere programmer samtidig.

Masser af muligheder

Men selv om man »kun« går rundt med en almindelig telefon, kan man ofte meget mere, end man tror – trods en mindre skærm, der ikke er trykfølsom og måske ikke har helt så mange funktioner som de dyrere modeller.

»Generelt er der kun fokus på avancerede mobiltelefoner og småprogrammerne til dem. Og allerede i 2008 blev der solgt for 8,6 milliarder dollar småprogrammer og spil til mobiltelefoner.

Men alene sådan noget som e-post og brugen af det gratis Opera Mini, så man kan se almindelige internetsider på mobiltelefonen, er noget, de fleste gerne vil kunne – og det kan de på en serie 40-telefon.

Rigtig mange bruger også radioen i deres telefon, og det behøver man ikke en dyr model for at kunne. Dertil kommer f.eks. Google Maps, Nokias eget Ovi Maps, musikafspiller, brug af Windows Live Messenger, mulighed for at se PDF-, Word- og Excel-dokumenter og meget mere,« siger John Strand.

Han understreger dog, at man skal sikre sig et dataabonnement i tillæg til telefonen. Ellers bliver det hurtigt en meget dyr affære. Alle teleselskaberne har i øjeblikket fokus på dette, fordi de ikke ønsker flere sure kunder.

Og så er brugervenligheden i installationen naturligvis mere »windowsagtig« end på de nye telefoner, hvor man ofte blot peger, og så er småprogrammet klar til brug.

Desuden er brug af Facebook, Twitter m.fl. naturligvis ikke så lækker på en almindelig telefon, men det fungerer.

De avancerede mobiltelefoner – som anslået 600.000 danskere har – fungerer lidt som minicomputere.

Apple har sit iPhone-system, Google står bag Android, Microsoft bag Windows Mobile (snart Windows Phone), Nokia bag Symbian. I alle tilfælde er der koblet en netbutik til, hvorfra man kan hente gratis småprogrammer eller købe dem til telefonen med særskilte funktioner, spil o.s.v. Typisk inddrager Apple eller teleselskaberne 30 procent af salgsprisen.

Nokia sælger over 550 millioner mobiltelefoner om året, Samsung 220 mio. I seneste kvartal blev der solgt 323 mio. telefoner på verdensplan – heraf 107,8 mio. fra Nokia. De 21,5 mio. af dem var avancerede telefoner.