Teleselskab får bøde for prissjusk

Teleselskabet Tellio ApS betaler en bøde på 150.000 kroner for at vildlede kunderne.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vildledende markedsføring af prisen på mobilabonnementer og ”gratis” oprettelse, der viste sig at indebære ekstra omkostninger betyder nu, at Tellio har fået en bøde på 150.000 kroner.

Tellio reklamerede i en kortere periode i 2010 på selskabets hjemmeside blandt andet for forskellige telefonabonnementer uden at oplyse den samlede mindstepris for abonnementerne. Endvidere reklamerede selskabet med, at oprettelsen var gratis, selvom forbrugerne både skulle betale for oprettelsen samt for leje af adapter og fragt.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte derfor i efteråret 2010 Tellio for vildledende og mangelfulde oplysninger i strid med markedsføringslovens § 3 og for ikke at leve op til kravet i markedsføringslovens § 13, som fastslår, at der skal reklameres tydeligt med den samlede pris.

Selskabet har nu accepteret at vedtage en bøde på 150.000 kr. for overtrædelsen.

- Mindsteprisen på et abonnement skal være oplyst korrekt. Det er helt afgørende for forbrugerne, at de kan danne sig et præcist billede af, hvad et mobilabonnement med evt. tilhørende telefon og udstyr vil koste dem, udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.

Læs også:

Fortsat fusk hos brugtvogns-forhandlere   

Gigantbøde for at overse "Reklamer nej tak"    

Bødesmæk for at glemme renteomkostningerne

Bøden er fastsat på baggrund af oplysninger om selskabets indtjening og omkostninger i forbindelse med den omhandlede markedsføring. Det har desuden haft indflydelse på bødens størrelse, at selskabet for et par år siden betalte en bøde for en lignende overtrædelse.

Omvendt er det tillagt betydning, at selskabet rettede hjemmesiden til umiddelbart efter Forbrugerombudsmandens henvendelse.