Telenors topchef: 2015 bliver det største og sværeste slag

Priskrigen på det danske mobilmarked har nået et niveau, hvor det bliver stadig sværere - og dyrere - at kapre kunder fra konkurrenterne. På den valplads kæmper Telenor og Telia med at stå stærkest muligt inden den forestående fusion mellem selskaberne.

Telenors topchef i Danmark, Marek Slacik, kan allerede her i 2. kvartal se, at presset tiltager på mobilmarkedet, hvor det bliver sværere at kapre nye kunder. Arkivfoto: Keld Navntoft, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft

»2015 bliver det største og sværeste slag om at tage og fastholde kunderne.«

Så klart ser topchefen for Danmarks næststørste teleselskab, norskejede Telenors Marek Slacik, situationen, efter at det i årets første tre måneder lykkedes ham at kapte 13.000 nye mobilkunder.

»Det er meget svært. Når man ser de tilbud, som kunderne kan vælge imellem - og der er masser af tilbud også til under produktionspris - har vi nået den hårdeste priskrig på det danske marked hidtil. Det holder ikke i længere tid, men det viser, at markedet fortsat vil opleve en voldsom konkurrence, fordi kunderne er vant til at se efter lave priser,« siger Marek Slacik, som har stået i spidsen for Telenor Danmark i tre år.

Svært og dyrt at få flere kunder

Han kalder det »tåbeligt ikke at være konkurrenceduelig, hvis man vil blive på markedet« men mener, at det lykkes for Telenor at få flere kunder ind ved at udnytte både det fælles mobilnet, som Telia og Telenor siden december har haft i hele Danmark, den døgnåbne kundeservice, som Telenor indførte for et år siden, og så familieabonnementer, hvor Telenor bl.a. gennem en aftale med Microsoft lægger Office 365-kontorpakken med Word, Excel og Powerpoint samt Microsofts netlagertjeneste OneDrive med i pakken.

»Det har været en succeshistorie. Men vi kan se, at det begynder at blive sværere her i 2. kvartal at tage nye kunder, og det er blevet dyrt for os. Derfor er det vigtigste at holde udviklingen stabil. Om vi vinder så eller så mange kunder, er ikke så vigtigt. Vi har ingen ambitioner om - ja, faktisk er det ikke muligt - at gentage resultaterne fra 2014. Vi skal være glade, hvis vi kan holde en positiv udvikling,« siger Marek Slacik til Berlingske.

Telenor-koncernen med hovedsæde i Oslo har siden offentliggørelsen i december 2014 af, at Telia og Telenor i Danmark slår sig sammen, valgt ikke at fortælle andet end selve sit kundetal for Danmark hvert kvartal. Alle oplysninger om økonomi er mørkelagt.

»Telenor-gruppen har truffet en beslutning med klart definerede regler, og dem følger vi,« siger teletopchefen.

En robust konkurrent til TDC

EUs konkurrencekommissær, tidligere økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R), vil i august melde ud, om sammenlægningen af Telia og Telenor kan få det blå stempel uden videre, eller om der følger betingelser med. Telia og Telenor forventer selv at kunne spare 800 millioner kroner årligt ved at kunne dele regningen.

»Indtil Kommissionen melder ud, fortsætter vi med at køre forretningen som hidtil og isoleret fra hinanden, så vi ikke overtræder konkurrenceloven. For os handler det om at overdrage selskabet i den bedst mulige tilstand. Vi kan ikke lade os paralysere. Det kan kun blive en succes, hvis vi bliver ved med at tænke på fremtiden, på at forny os hele tiden og på at have alle med,« siger Marek Slacik.

Han ser dog sammenlægningen som eneste farbare vej fremad.

»Det fælles selskab er både interessant for de ansatte og for det danske marked. Vi ønsker endelig at skabe en robust konkurrent til TDC, og derfor skal vi have et selskab, som er villigt til og har mulighed for at investere: i netværk, i service og i innovation. I Danmark er der flere end 30 teleudbydere, og de største 14-15 af dem annoncerer på TV. Om disse 15 bliver til 14, 13 eller 12, vil ikke ændre på markedet. Der vil stadig være selskaber, som vil presse på og tage kunder, uanset om vi kan lide det eller ej. Derfor handler det om at have skala, netværk, en teknologisk platform, der kan håndtere mange ændringer, og at bringe innovation til markedet, så vi kan trække kunder til med andet end prisen. Det handler om at have pengene til det,« siger Telenor-topchefen.

Ansatte er spændte og ængstelige

Da sammenlægningen af Telia og Telenor blev meddelt i december, lovede de to moderselskaber, som begge hører til blandt verdens ti største mobilselskaber, at pengekasserne nærmest står åbne for det nye selskab, som endnu ikke har fået et navn, og at den nye ledelse vil kunne vælge hos begge moderselskaber på alle hylder, uanset om det drejer sig om IT-systemer, udstyr, ekspertise eller tilbud og telefoner.

»Selvfølgelig skal det fælles selskab se på synergier og skala men ikke kun det. Vi vil sikre fremtidige investeringer med fokus på kundeoplevelsen, og her bliver et netværk uden lige mere og mere efterspurgt blandt kunderne. Men naturligvis er de ansatte generelt også meget spændte. Der er en naturlig nysgerrighed og uvished - som ved enhver sammenlægning,« forklarer Marek Slacik.

Ifølge de senest offentliggjorte tal havde Telenor med udgangen af september 2014 1.669 ansatte i Danmark, hvor Telia i Danmark har omkring 1.000. Et nyt »Telianor« vil betyde, at en lang række stillinger vil blive nedlagt.

En kinesisk mur til planlæggerne

Arbejdet med den nye organisation foregår dog helt separat fra de danske ledelser i begge selskaber.

»Et særligt cleanteam med særlige kontrakter foretager analyserne, og der er en kinesisk mur mellem os og dette hold. Så snart EU-afgørelsen foreligger, kan vi se på næste skridt. Indtil da kører forretningen videre som hidtil. Og her er den gode historie, at det fortsætter fremad, drevet af et godt net, udvidet kundeservice og familieabonnementer. Organisationen er motivetret, men det bliver meget svært resten af i år. Alle - også dem, der ser på os udefra som jer journalister - må forstå, at det bliver en superhård kamp,« siger Telenor-topchefen.

Læs mere