Telenors resultat skuffer

Den norske telekoncern Telenor, der er næststørste aktør på mobilmarkedet i Danmark, havde svært ved at tjene penge på kundernes talelyst.

Foto: Knut Fjeldstad.
Læs mere
Fold sammen
Telenors i alt 168 millioner mobilkunder ringede og sendte sms’er for færre kroner i andet kvartal i år end ventet. Derfor må Telenor i dag præsentere et regnskab, der på trods af et overskud på driften på 1.64 mia. kroner bliver betegnet som skuffende. Overskuddet kommer ud af en omsætning på cirka 20 mia. kroner.

”Tendensen fra første kvartal 2009, med et udfordrende forretningsklima som også påvirker telekommunikationsindustrien, fortsatte ind i dette kvartal. For resten af året forventer vi fortsat, at vores indtægter vil være under pres. Vi vil fortsætte med at tilpasse vores aktiviteter for at opretholde vores markedspositioner,” siger Jon Fredrik Baksaas, koncernchef i Telenor, i en pressemeddelelse.

Telenors driftsresultat var i samme kvartal sidste år på 3.3 mia. kroner. Selv om Telenors driftsresultat skuffede i andet kvartal, overraskede resultatet før skat og afskrivinger, ebitda-resultat, positivt. Det blev i andet kvartal på 6.5 mia. kroner.

”På trods af presset på bundlinjen, forbedre vores selskaber deres løbende resultater, og det har givet en rekordhøj operationel kontantstrøm,” siger Jon Frederik Baksaas.

Dansk division halter
Den danske del af Telenor, der især udgøres af det tidligere Sonofon og Cybercity, havde i andet kvartal 2009 1.965.000 kunder – cirka 132.000 flere end i første kvartal. De nye kunder er især kommet til selskabet efter opkøbet af mobilselskabet Bibop – der gav Telenor 70.000 nye kunder.

Alligevel er den danske afdeling under alvorligt pres, målt på evnen til at tjene penge.

Danske Telenor tjente i 2009 kun 10,8 mio. kroner – i forhold til en profit i samme kvartal året før på 86 mio. kroner.

Vil indtage Indien
Telenor udpeger selv Telenor Norge og selskabets afdeling i Pakistan, Grameenphone, som blandt de mest profitable i koncernen.

Derudover planlægger selskabet i det kommende år at indtage det indiske marked, hvor de vil lancere deres produkter i fem indiske regioner i fjedre kvartal.