Telenor vil ikke ud med nye priser

Telegiganten trækker offentliggørelsen af prisstigninger og ændringer i abonnementerne helt op til deadline om halvanden uge.

15. juni må teleselskaberne ikke tage mere for, at folk bruger tale og data af deres abonnement på ferie i Europa end herhjemme. Til gengæld stiger alle mobilpriserne nu. Arkivfoto: Shutterstock/Scanpix Fold sammen
Læs mere

Det bliver først lige op til deadline, at Danmarks næststørste teleselskab, Telenor, melder ud, hvad der sker med de over 1,8 millioner kunders mobilabonnementer, når EU officielt afskaffer roaminggebyret.

Telenors danske topchef, Jesper Hansen, vil ikke sige, om priserne som ventet vil stige.

»Det er rigtigt, rigtigt svært, og det optager os meget, men jeg har ikke lyst til eller interesse i at gå i detaljer nu for at undgå spekulationer. Det er et alt for følsomt emne at debattere i medierne, men der er stadig mere tid at løbe på indtil 15. maj,« siger Jesper Hansen til Berlingske.

Skal varsles en måned før

15. maj er en måned, før EU-kravet om, at det ikke må koste mere i Europa end hjemme at tale og bruge data af sit mobilabonnement, træder i kræft. Det sker 15. juni, og skal der ske ændringer i folks abonnementer, skal det varsles en måned i forvejen, altså 15. maj.

Det TDC-ejede YouSee har allerede varslet, at alle nuværende kunder skal betale 10-20 kroner mere om måneden, mens alle nye kunder skal lægge 20 kroner. Telia, som er Danmarks tredjestørste mobilselskab, har også varslet prisstigninger, dog endnu uden at fortælle, hvor store de bliver. »3« har varslet omkring 50.000 kunder om, at deres nuværende abonnementer fremover kun kan bruges i Danmark, men har ikke sagt, hvordan EU-reguleringen påvirker alle de øvrige i alt 1,2 millioner kunders abonnementer.

Teleselskabernes problem er, at EU har vedtaget, at det fra 15. juni ikke må koste mere at bruge tale og data under rejser i de endnu 28 EU-lande end derhjemme. Men EU har ikke samtidig afskaffet eller tvangssænket de priser, som teleselskaberne afregner med hinanden til, og da mobilkunder i Norden og Baltikum har meget store datapakker, risikerer nordiske og baltiske mobilselskaber derfor at skulle betale langt mere for kundernes forbrug, end kunderne betaler i abonnement.

Derfor stiger mobilpriserne i Danmark - og i resten af Europa - nu.

Gå dit abonnement igennem

Forbrugerrådet Tænk opfordrede onsdag gennem Berlingske danskerne til at udnytte, at de som følge af de forventede prisstigninger og ændringer af mobilabonnementerne bliver fri af den sædvanlige bindingsperiode og dermed lynhurtigt kan skifte til et billigere abonnement eller eventuelt et andet teleselskab.

Man bør derfor kortlægge sit mobilforbrug og også se på sit rejseforbrug, så man - efter 15. maj, når alle selskaber har offentliggjort deres nye abonnementer og priser - bedre kan vælge, hvad der passer bedst.

Opdateret 2017-05-04: »3« oplyser nu konkret, at omkring 50.000 kunder er blevet varslet.