Telenor: Vigtigt at øge markedsandel

Mobilkunderne er den vigtige base for fremtiden, men det er mobilt bredbånd, der vil trække omsætningen op, mener Telenors danske direktør.

»Markedsandelene afgør fremtiden,« siger Henrik Clausen, administrerende direktør i Telenor Danmark. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
Det vigtigste er at holde på kunderne og derefter bearbejde dem til at købe mere.

Netop derfor er Telenors administrerende direktør i Danmark, Henrik Clausen, godt tilfreds med årsresultatet for 2009, der trods fald i omsætningen og driftsresultatet alligevel har hentet flere kunder ind i butikken.

»Markedsandelene afgør fremtiden. Dem skal vi leve af i konkurrence med TDC og andre. Mobilforretningen går frem, ikke meget, men man skal være glad for at kunne øge mobilomsætningen i det år, vi har været igennem,« siger han til Business.dk.

Mobilt bredbånd er vejen frem

Navnlig har mobilt bredbånd - muligheden for at gå på Internet i ordentlig fart fra en avanceret mobiltelefon eller, især, en bærbar PC med mobilmodem - solgt godt.

»Væksten fremadrettet vil ligge på mobilt bredbånd. Jeg tror, at vi kan holde niveauet på mobil tale og have vækst på mobilt bredbånd. Det er lykkedes for os i 2009 trods den pæne konkurrence. Samtidig oplever vi, at de voldsomme fald i fastnetforretningen tager af, nu hvor prisniveauet på en fast Internet-forbindelse er væsentligt mere stabilt. Så jeg synes, at vi står godt rustet, samtidig med at vi har haft fokus på en fornuftig indtjening,« siger Henrik Clausen.

Er det værste så ovre nu, så det ligefrem lysner?

»Telebranchen er en relativt robust branche. Vi har set, at flere kunder har haft problemer med at betale i det forgangne år, og at virksomhederne, som vi har fået flere kunder blandt, har sagt medarbejdere op. Vi oplever, at der nu er kommet fornuftig ro på det, og derfor begynder vi at kunne arbejde fremadrettet,« siger Telenor-direktøren.

Penge til nye mobilnet

Han beskriver 2009 som »et spændende år« og fremhæver, at Telenor-varemærket blev det bærende, mens de gamle Sonofon og Cybercity blev faset ud. Samtidig blev hele Telenor omorganiseret til en stor enhed, der krydssælger alle Telenors produkter.

»Det lykkedes flot. Det har været udfordrende, og vi har ryddet en hel del op på bagperronen. Set i det lys er vi egentlig rimeligt godt tilfredse med resultatet, og vi har et cashflow på 800-850 millioner kroner, hvilket er vigtigt af hensyn til de fremtidige investeringer,« siger Henrik Clausen.

Til sommer vil Telenor have opgraderet sit mobilnet, så der teoretisk er mulighed for at opnå Internet-forbindelser på op til 21 megabit i sekundet, langt hurtigere end en god hjemmeforbindelse.

»Vi skifter nettet ud for at kunne levere bedre kernetjenester, og fordi vi ønsker at fremtidssikre det til LTE eller 4G. Leverandørerne er interesseret i at være med, så det giver mulighed for spændende og attraktive aftaler. Mange af os har behov for mere kapacitet på farten. 4G er ikke kun et spørgsmål om indhold og hastighed men om at sørge for, at kunderne får en god oplevelse,« siger Telenor-direktøren.

Han forventer, at de første 4G-modem til bærbare PCer er klar i 3.-4. kvartal, om end der vil gå nogle år, før 4G bliver folkeeje, som 3G nu er blevet det.