Telenor trækker sig fra TV

Der er for få kunder, og det er for dyrt at levere TV over internet-forbindelsen, mener Telenor, som derfor dropper det tilbud, som danskerne skulle have haft efter nytår. Der er flere penge i bredbånd og mobilt bredbånd.

Foto: Fotograf Carsten Andersen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danmarks næststørste teleselskab trækker sig ud af kampen om at tilbyde danskerne TV via internet-forbindelsen. De store spillere sidder simpelt hen for tungt på markedet. I stedet satser Telenor på at sælge mobilabonnementer og mobilt bredbånd – og på at købe Telias kabel-TV-selskab Stofa.

Telenor i Danmark er derfor ikke med, når det norskejede moderselskab rykker ud i Norge og Sverige efter nytår efter flere års forberedelse. Dermed går Telenor stik mod strømmen om at sælge såkaldt »triple play«, en tre-i-en-pakke med telefoni, internet og TV fra samme leverandør.

»Potentialet i Danmark kan ikke modsvare de store investeringer på et højt tocifret millionbekøb, som er nødvendigt, i TV-platformen, indhold og mulighed for filmleje. Det kræver store investeringer, og det er der ikke penge i nu. Derfor vælger vi at fokusere indsatsen på mobiltelefoni og en kobling af bredbånd og mobilt bredbånd. Det kan vi se, at kunderne efterspørger, og her kan vi tjene penge. Konkurrencen er for hård til at sprede ressourcerne. Det er ikke nødvendigvis vigtigt at være alt for alle,« siger Henrik Skov, direktør for produkt- og markedsudvikling hos Telenor, til Berlingske Business.

Alt for uafklaret


Lukningen af det analoge TV-net 1. november har ikke givet de nye kunder, som Telenor troede. Samtidig har de danske elselskaber varslet, at de efter nytår kobler deres fibernet sammen og selv vil stå for de tilbud, som kunderne får om telefoni, internet og TV, hvor mange fibernet i dag lader udefra kommende leverandører tilbyde deres tjenester. Telenor afventer også, at IT- og Telestyrelsen bl.a. beslutter, om det TDC-ejede YouSees kabel-TV-net – Danmarks største – skal tvangsåbnes for konkurrenterne. Endelig har Telia tidligere ladet forstå, at kabel-TV-selskabet Stofa er til salg, og det har Telenor interesse i.

»Hvis Telia Stofa sættes til salg, vil vi helt klart kikke på det. Men vi er ikke bekymrede for at miste markedsandele på bredbånd som følge af, at vi nu dropper TV-satsningen. Omvendt er dette ikke en beslutning om at trække sig ud for altid. Det bliver kun billigere at komme ind, jo længere tid der går, men vi skal have kunder nok fra begyndelsen, og hele TV-situationen i Danmark skal afklares først. Så der går nok 12 måneder, før vi igen skal vurdere, om det nu er strategisk vigtigt at gå ind,« siger Henrik Skov.

Nåede ikke toget


Teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, forstår udmærket Telenors valg.
»Hvis man ikke når toget, kan man prøve at løbe efter det. Det har Telenor valgt ikke at gøre, men det er et lavmarginalt marked, som det er svært at tjene penge på. Der er stadig mange kunder, der ikke går efter triple play,« siger han.

Telenor flytter nu de otte-ti mand i Danmark, som hidtil har beskæftiget sig med TV-satsninger, over på andre opgaver.

Den Telenor-ejede TV-leverandør Canal Digital fortsætter uændret, ligesom Telenor fortsat sælger mulighed for at se direkte TV på mobil­telefonen. Her er 12 kanaler i øjeblikket tilgængelige.