Telenor taber omsætning

Omsætningen falder - men indtjeningen stiger. Sådan så første kvartal af 2009 ud for de danske aktiviteter hos den norske telegigant Telenor. Mobil-delen går frem, mens kunderne fortsat mister interesse for kobberet.

Telenors danske direktør, Henrik Clausen, kan notere sig fremgang i mobilforretningen - men tilbagegang på kobberet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Erik Refner
Det går både frem og tilbage for den norske televirksomhed, Telenor, der i Danmark ejer Sonofon, Cybercity, CBB, Canal Digital og nu også det lille lavprisselskab Bibob. Den samlede omsætning i årets første kvartal faldt med godt 25 mio. kroner i den danske del af forretningen i forhold til samme kvartal sidste år. Til gengæld øger Telenor sin indtjening (EBIDTA), der steg fra 362 mio. kroner til 386 mio. kroner.

Det er særligt de gammeldags kobberbaserede aktiviteter, der lider hos Telenor. Selskabet, der til sommer samler en række aktiviteter under Telenor-navnet, har aldrig været en specielt stor spiller på markedet for fastnetbaseret telefoni - og det kommer Telenor til gode nu, hvor kobberet i den grad lider under kundeafgang.

Selskabet har således i løbet af 2008 tabt rekordmeget aktivitet på fastnettet - kundetallet faldt med næsten en tredjedel fra 154.000 kunder til nu 104.000 kunder. En del af faldet kompenseres dog af overflytningen til bredbåndstelefoni, hvor Telenor fortsat har vækst. Selskabet angiver selv, at have tabt godt 4000 kunder på bredbåndsmarkedet fra 2008 til 2009.

Mobilen er et hit
Helt modsat gælder det på markedet for mobilbaserede tjenester. Telenor angiver ikke omsætningstal for deres mobile bredbåndsforretning særskilt i deres kvartalsregnskab, men mobilforretningen har under et oplevet omsætningsfremgang fra 1265 til nu 1310 mio. kroner. Det er sket i et mættet marked med intens konkurrence. Telenor har således nu 1,8 mio. kunder i deres mobilnet - og får i dag 69.000 flere med det netop annoncerede køb af lavprisselskabet Bibob for 93 mio kroner.

Overtagelsen af den danske del af den svenske Tele2 koncern har længe huseret i Telenors danske del. Direktør Henrik Clausen har flere gange betonet over for business.dk, at Tele2 var en meget lidt lønsom forretning, og at Telenor har været plaget af mange udfordringer for at få Tele2 til at give flere penge. Arbejdet med at få fusioneret selskabet ind i Telenors øvrige forretninger er dog afsluttet nu, og mens TDC rask væk introducerer storstilede satsninger som gratis musik via TDC Play, har Telenor valgt at lægge fokus på en mere stram styring af forretningen uden de helt store armbevægelser.

Købet af Bibob vil dog kun betyde afgørende forskelle for Telenors markedsandel på slutbrugerniveau. I forvejen leverede Telenor mobilnet til Bibobs aktiviteter, og havde således omsætning fra Bibob i sin wholesaleforretning.