Telenor skifter topchef i Danmark

Tjekke overtager posten i Danmarks næststørste teleselskab.

Marek Slacik Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danmarks næststørste teleselskab, det norskejede Telenor, skal have ny topchef.

Norske Jon Erik Haug, som siden foråret 2010 har været administrerende direktør, flytter til Telenors koncernledelse. Hans danske post overtages af Marek Slacik, som er tjekkisk født men siden 2009 har været markedsdirektør for Telenor Serbien.

Skifter 1. september

Telenor er på verdensplan blandt de ti største mobilselskaber, men i Danmark har det knebet med at spille tilstrækkeligt med musklerne over for især TDC, som fastholder sin førerposition på såvel fastnet som mobiltelefoni, TV og bredbånd. Telenor har i Danmark lavprismobilselskaberne CBB Mobil og Bibob.

Jon Erik Haug, som tidligere i år fyldte 50, forlader Danmark 1. september for at blive direktør og ansvarlig for personaleudvikling i hele Telenor-koncernen. Han kom til Danmark i 2010, da han afløste Henrik Clausen, som blev administrerende direktør for Telenors mobilselskab i Malaysia, DiGi. Faktisk overtog han teletopposten på Norges nationaldag, 17. maj.

Succesen er ikke givet

Den 38-årige Marek Slacik, som afløser Jon Erik Haug, har en MBA fra universitetet i Prag og har arbejdet med marketing og salg de seneste 16 år. Han har arbejdet for flere teleselskaber i Tjekkiet, heriblandt britiske Vodafone og spanske Telefónica/O2. Derudover har han været ansvarlig for udviklingen af mobile platforme hos Microsoft i Øst- og Centraleuropa. Marek Slacik er gift og har to børn.

Han er klar over, at han sætter sig i en stol, hvor succesen ikke kan tages for givet.

»Det danske marked er et af de hårdeste i Europa. Det er imponerende, at Telenor i de seneste år har evnet at omstille virksomheden og samtidig klare sig i konkurrencen. Det er en stor og spændende udfordring, som jeg glæder mig til at komme i gang med,« siger han.

Telenors nettoomsætning gik tilbage fra 1.471 mio. kroner i 1. kvartal til 1.406 mio. i 2. kvartal, og driftsresultatet faldt igen - fra 290 mio. kroner i januar-marts til 278 mio. i april-juni. Resultatet er dårligere end ventet; den hårde konkurrence får skylden. Telenor fik 34.000 nye danske mobilkunder, størstedelen dog gennem taletidskort, og nåede op på 2,02 millioner, mens antallet af fastnetkunder faldt fra 378.000 til 354.000. Også kundernes månedlige forbrug fortsætter med at falde. I januar-marts brugte hver kunde i gennemsnit 153 kroner, i april-juni kun 146 kroner.