Telenor politianmeldt for prissjusk

Danmarks næststørste teleselskab fortalte ikke, hvad det samlet ville koste at købe toptelefon og er nu anmeldt til politiet af forbrugerombudsmanden.

Telenor er igen blevet anmeldt for overtrædelse af markedsføringsloven. Arkivfoto: Telenor
Læs mere
Fold sammen

Det er ulovligt, når teleselskaber ikke i annoncer fortæller, hvad den samlede pris for telefon og abonnement er. Derfor bliver Danmarks næststørste teleselskab, Telenor, nu meldt til politiet for vildledende markedsføring.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen fortsætter dermed sin forgænger, Henrik Øes håndfaste linie over for teleselskaber og internetudbydere, som ikke overholder reglerne.

Telenor annoncerede fra 8. april til 13. maj i år med Samsungs toptelefon, Galaxy S6 Edge, og et tilhørende abonnement på de seks måneder, som teleselskaberne maksimalt må binde privatkunderne til i Danmark. Men Telenor fortalte ikke, hvad den samlede pris på telefonen og abonnementet - den såkaldte mindstepris - ville være for samtlige seks måneder, og det er i strid med markedsføringsloven.

Telenor: Det var en teknisk fejl

»Forbrugerne skal have alle væsentlige oplysninger for at vurdere, hvad det reelt vil koste dem. I denne sag undlod Telenor at oplyse om den samlede pris på mobiltilbuddet, og det er efter min vurdering en klar overtrædelse af markedsføringsloven,« siger Christina Toftegaard Nielsen.

Telenor har oplyst, at der var tale om en teknisk fejl, så den samlede mindstepris manglede, når man fandt tilbuddet via sin tavle-PC eller mobiltelefon. Den stod derimod i den øvrige markedsføring.

Gennem de seneste tre år er stort set alle danske teleselskaber og internetudbydere blevet meldt til politiet for overtrædelse af markedsføringsloven. Det har kostet selskaberne bøder fra 10.000 og op til et par hundrede tusinde kroner hver gang.