Telenor: Onfone må gå planken ud

Selv om det lille mobilselskab irriterer alle de store ved at dumpe priserne, finder Telenor ikke denne gang tegnebogen frem. Der må statueres et eksempel, siger koncerndirektør.

Foto: GUSTAU NACARINO
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Telenor er villig til at lade den lille og meget underskudsgivende provokatør Onfone gå planken ud – og ned. Det skal være slut med, at små selskaber irriterer de store med det ene formål at blive købt dyrt op senere.

Det siger Telenors koncerndirektør med ansvar for de nordiske lande, Kristin Skogen Lund, til Berlingske Business oven på et halvt års blodig kamp om de danske mobilkunder. Her har Onfone generet de tre store – TDC, Telenor og Telia – så meget, at de alle tre omtalte Onfone, da de for et par uger siden aflagde regnskaber.

»Danmark har en noget irrationel konkurrence, senest med Onfone, som kører et prisniveau, som ikke er holdbart, nemlig under kostprisen. Det gør de en stund for at få en masse kunder og satser så på, at nogen køber dem og så tjener penge. Den udvikling har de store aktører været med på at tillade. Nu kan det se ud, som om det ikke er så let for Onfone at sælge sig selv. Jeg håber faktisk, at dette bliver denne ene gang, hvor man må statuere et eksempel på, at det ikke går. Ingen er tjent med det,« siger Kristin Skogen Lund.

Princippet er vigtigere

Så hvis Onfone går ned, går de ned?

»Danmark er kommercielt set vort mindst interessante marked og markedet med mindst lønsomhed. Men vi er en nordisk aktør, og vi er forpligtet til at gøre, hvad vi kan for at skabe bedst mulig forretning og tilbud til kunderne. Det er helt fejlagtigt med konkurrencen i Danmark. Der skal naturligvis være konkurrence, men der må være rationel konkurrence, så det ikke er baseret på, at man arbejder under kostprisen med det formål at blive købt op,« siger Kristin Skogen Lund.

Onfone har ikke eget mobilnet, men køber sig ind på Telenors net. Der har derfor været spekuleret i, hvad Telenor vil gøre, hvis det går galt for Onfone, og de over 100.000 kunder efterlades i et tomrum. Det store pres på det danske telemarked gør så stor en løs kundegruppe interessant for alle selskaber, der har svært ved at finde en dansker uden mobiltelefon i forvejen.

Hvis Onfone går ned, forsvinder potentielt lige så mange kunder fra Telenors net, medmindre I da gør noget?

»Det er klart. Det hefter lidt mindre ved os, fordi de allerede er på vort net. Men princippet er akkurat det samme, og det er vigtigere i det store perspektiv end lige præcis den trafik i det lille perspektiv,« siger hun.

Lidt over 100.000 kunder er mange...

»Nu får vi se. Hvis de går konkurs, skal kunderne jo gå et sted hen. Og det sted kan jo også være hos os.«

Så du agter ikke at finde den store tegnebog frem?

»Vi kan ikke basere vor danske forretning på det. Her gælder det om at se på de store linjer og ikke de små,« siger Kristin Skogen Lund.

TDCs koncernchef, Henrik Poulsen, afviste for et par uger siden over for Berlingske Business at købe Onfone, der har kostet TDC 200-300 millioner kroner i tabt omsætning.

»Jeg mener ikke, at et køb af Onfone er specielt relevant,« sagde han.

Telia: Tvivl om livskraft

Telenor har tidligere købt CBB Mobil og Bibob op, mens TDC købte Telmore og senest M1, og Telia har taget Debitel, som i dag hedder CallMe.

Direktør for hele mobilforretningen i Telia, Håkan Dahlström, tror også, at det er et spørgsmål om tid:

»Det danske marked består af vældig mange mindre aktører, som ikke ejer egen infrastruktur. Deres livskraft sætter jeg spørgsmålstegn ved. Derfor håber jeg, at kunderne ikke kommer i klemme. Men det er klart, at en del af de aktiviteter, vi ser, ikke er uendelige,« siger han til Berlingske Business.