Telenor mister 21.000 mobilkunder

Stadig hårde tider for Danmarks næststørste teleselskab, som tjener færre penge og nu har under to millioner mobilkunder. Alligevel ser man lyst på fremtiden.

Telenor indgik for nylig aftale om at udlicitere hele sin kundeservice med 625 danske medarbejdere. Foto: Lars Nybøll, Telenor Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danmarks næststørste teleselskab, Telenor, er fortsat presset og mistede 21.000 mobilkunder i årets første tre måneder samt næsten en kvart milliard i omsætning.

Telenors kundetal er nu faldet til under to millioner - helt præcis 1.986.000 mod 2.007.000 ved nytårstid. Samtidig fortsætter omsætningstilbagegangen fra 1,64 milliarder kroner i 4. kvartal til nu 1,47 milliarder.

Fald i indtjeningen

Driftsresultatet er også gået tilbage fra 354 millioner kroner i 4. kvartal til nu 290 millioner kroner, ligesom indtjeningsmargenen er faldet fra 22 til 20 procent.

Det skyldes blandt andet, at hver eneste kundes månedlige forbrug tilsvarende daler. Hvor en Telenor-kunde i 4. kvartal 2011 brugte 168 kroner om måneden, er forbruget nu nede på 153 kroner.

Telenors julekvartal viste et tab på 10.000 mobilkunder, et fald i nettoomsætningen fra 1.645 til 1.642 millioner kroner og en voldsom tilbagegang i diftsresultatet fra 459 mio. kr. til 354 mio. kr. Indtjeningsgraden faldt samtidig fra 28 til 22 procent.

Telenor havde med udgangen af 2011 2.017 medarbejdere i Danmark, men 625 ansatte i kundeservice overflyttes fra 1. september til en ekstern, international partner.

Telenors administrerende direktør, Jon Erik Haug, mener dog, at Telenor står godt rustet til fremtiden.

»Kvartalet er præget af den hårde konkurrence på markedet, hvor både lavprisselskaber og de etablerede spillere er aggressive. Set i lyset af den nuværende markedssituation er jeg tilfreds med resultatet, og jeg har positive forventninger til resten af 2012 på både privat- og erhvervsmarkedet,« siger han.

Konkurrenten gik frem

Telia, som er Nordens største teleselskab og nummer tre i Danmark, høstede i januar-marts 11.000 nye mobilkunder til 1.437.000 og øgede driftsresultatet med næsten 50 procent på tre måneder til 138 millioner svenske kroner (Telia opgiver ikke i danske kroner), ligesom indtjeningsmargenen voksede fra rekordlave 8,6 procent i julekvartalet til 10,6 procent. Samtidig faldt frafaldet af kunder fra 49 til 46 procent - det laveste i to år. Forbruget pr. måned steg fra 240 til 244 minutter, mens det målt i penge faldt fra 188 til 184 kroner pr. abonnent.

Danmarks største teleselskab - og nummer tre i Norden - TDC fremlægger sine resultater for januar-marts i morgen, 9. maj.

TDC kommer onsdag

TDCs driftsresultat gik i julekvartalsregnskabet 0,1 milliarder kroner tilbage, og overskudsgraden faldt fra 42,0 til 41,9 procent, hvilket dog fortsat er højt i televerdenen. TDC mistede 2.000 mobilkunder, 37.000 fastnetkunder og 6.000 faste internetabonnenter.

TDC forventer i 2012 en EBITDA-margin før pensionsindtægter på 10,3-10,5 milliarder kroner og en omsætning i niveauet 26,0-26,5 mia. kr. I 2011 var omsætningen på 26,3 milliarder kroner. Samtidig skal der fortsat investeres 3,4-3,5 milliarder kroner i anlægsaktiviteter som udbyggelse af mobil- og især fastnet.

Telenor overtog i juni 2000 mobilselskabet Sonofon og i maj 2005 internetleverandøren Cybercity, som begge i juni 2009 tog moderselskabets navn.

Telenor ejer også lavprismobilselskaberne CBB og Bibob, som i 2011 blev slået sammen men fortsætter under de to varemærker.

Telenor blev oprettet af den norske stat i 1855 som Telegrafverket. Navnet Telenor blev indført i koncernen i 1995.