Telenor holder skansen i mobilkrig

Danmarks næststørste teleselskab mister fortsat mobilkunder i tusindvis men forventer nu at have sat en prop i faldet. Samtidig holdes indtjeningen gennem interne omlægninger, så der er ingen fyringsrunder på vej. (Senest opdateret kl. 7.38)

Den norskejede telekoncern er blandt verdens ti største og i Danmark nummer to efter TDC. Arkivfoto: Telenor Fold sammen
Læs mere

Telekrigen i Danmark fortsætter med at koste de store teleselskaber kunder, men selv om Telenor i Danmark har mistet 33.000 mobilabonnenter i 1. kvartal, holder selskabet nogen lunde fast i sin indtjening.

»Vi har mistet 33.000 kunder i 1. kvartal, både til lavprisselskaberne og i form af færre taletidskort, men vi holder fast i indtjeningen og overskudsmargenen, så overordnet er jeg relativt glad - for det er et hårdt marked,« siger Telenors administrerende direktør i Danmark siden maj 2010, Jon Erik Haug, til Business.dk.

Danmarks næststørste teleselskab, Telenor, omfatter det tidligere Sonofon og tidligere Cybercity samt lavprismobilselskaberne CBB Mobil og Bibob. Desuden ejer Telenor TV-distributøren Canal Digital.

Kunderne bruger mindre

Telenor fastholder sin omsætning i forhold til samme kvartal sidste år på 1.667 millioner kroner, mens indtjeningsgraden (EBITDA-margenen) uændret udgør 25 procent for kvartalet. Driftsresultatet faldt fra 468 millioner kroner i oktober-december til 409.000 millioner kroner.

Den gennemsnitlige omsætning pr. kunde er - som hos de øvrige selskaber - faldet, hos Telenor fra 186 kroner om måneden i 4. kvartal 2010 til 180 kroner i 1. kvartal 2011.

Telenor har nu 1,981 millioner mobilkunder - en nedgang fra 2,014 millioner for tre måneder siden, og også antallet af fastnetkunder falder, nemlig fra 463.000 i oktober-december til nu 451.000.

Ingen fyringsrunde på vej

I sin kommentar til regnskabet skriver Telenors koncernchef, Jon Fredrik Baksaas, at »I Norge og Danmark er der øget priskonkurrence, og omfattende foranstaltninger til at nedbringe omkostningerne er nødvendige.« Hvad betyder det?

»Nedbringelse af omkostningerne foregår for fuld kraft i Norge og Danmark, og det lave omkostningsniveau er bedste måde at ruste sig til konkurrencen,« siger Jon Erik Haug.

Men får det betydning for Telenors medarbejdertal i Danmark?

»Vi har ingen planer om fyringsrunder nu. I en telekommunikationsvirksomhed er der mange ting at arbejde med: indkøbsprocesser, masser af processer mod kunderne - ja, der er fortsat meget, som man kan arbejde med,« siger Telenor-chefen.

Total omlægning i Danmark

I decemberkvartalet mistede Telenor i Danmark 60.000 kunder men næsten fordoblede sit driftsresultat.

Krigen med det lille men svært genstridige lavprismobilselskab Onfone siden efteråret 2010 har kostet en række teledirektører jobbet. TDC fyrede i marts sin privatkundedirektør, Jesper Theill Eriksen, som led i en stor rokade i direktionen, og i januar røg den mangeårige Telia-chef, Jesper Brøckner, ud som følge af mobilkrigen, og Søren Abildgaard fra Telias lavprismobilselskab, CallMe, tog over.

Telenor besluttede for tre uger siden fuldstændig at ændre strategi. Fra 18. april blev det umuligt at købe telefoner med tilskud. I stedet sælger Telenor nu telefoner på afbetaling men til fuld pris, og utallige, uigennemskuelige abonnementer blev skåret ned til en lille håndfuld, samtidig med at priserne blev sænket markant, og opkaldsafgiften helt forsvandt.

Stadig hårde tider

Jon Erik Haug tror på, at Telenors omlægning vil kunne ses, når næste kvartalsregnskab kommer.

»I øjeblikket sælger vi vældigt mange dyre mobiltelefoner, og det er med til at løfte toplinien. Den foreløbige respons på vor markante omlægning af hele forretningsmodellen har været god blandt alle eksperter og tilmed konkurrenterne, og kunderne har taget vældigt godt imod den. Det er blevet nemt, og derfor regner jeg med, at kundetallet vokser,« siger Jon Erik Haug.

Han forudser dog stadig hårde tider.

»Jeg forventer en flad indtjening for 2011 og må give teleanalytiker John Strand ret i, at telekommunikationsmarkedet i Danmark i 2011 vil vise en svag nedgang. Væksten i antallet af nye abonnenter er selvsagt svag, og mobilt bredbånd vokser svagt. Brugen af små skærme (Internet over mobiltelefonen, red.) vokser godt men kan ikke kompensere for de andre områder,« siger Telenor-direktøren.

Derfor går Telenor nu målrettet efter at holde på sine kunder.

»Der må være fokus på at nedbringe kundeflugten, og det ser det ud til, at vi er i færd med at få greb om,« siger Jon Erik Haug.

Telia hårdt ramt

Telia, som er Nordens største teleselskab, kom med sit første kvartalsregnskab lige op til påske og sænkede forventningerne efter mobilkundeflugt og dalende salg i Danmark.

Telia mistede endnu 22.000 mobilkunder siden årsskiftet, langt størstedelen havde taletidskort. Frafaldet af kunder, der skifter til konkurrenterne, voksede fra 47 til 50 procent i forhold til kvartalet op til jul, og det gennemsnitlige forbrug pr. kunde faldt samtidig fra 251 til 240 kroner.

TDC, som er Danmarks største teleselskab, kommer med sit kvartalsregnskab senere i dag, onsdag.