Telenor går ind i musikkrigen

Danmarks næststørste teleselskab åbner nu sin musiktjeneste for at holde på kunderne.

Foto: Søren Svendsen
Efter næsten et års forberedelse tænder Danmarks næststørste teleselskab, Telenor, nu også for musikken for sine kunder og lægger en filmtjeneste oveni.

Wimp er navnet på Telenors musiktjeneste, som fungerer på alle typer af computere - Windows, Mac og Linux - samt telefoner med Googles styresystem Android. Snart følger også Apples iPhone og iPod Touch.

Wimp lanceres 15. april.

Det er det norske firma Aspiro, som leverer selve tjenesten, hvor musiknumrene leveres i en lydkvalitet på 256 kilobit i sekundet i AAC-musikformatet. Man kan også lytte med, selv om man ikke har Internet-adgang.

Der er to muligheder for at være med. Som mobilkunde betaler man 99 kroner om måneden. Har man også Internet-forbindelse hos Telenor, koster det 49 kroner om måneden - det første halve år er det dog gratis.

TDC slog tonen an, da TDC Play blev lanceret 1. april 2008. Det var første gang i verden, at man frit kunne hente og lytte til al den musik, man orkede. Musiktjenesten vakte international opsigt og tvang konkurrenterne til at finde på noget tilsvarende, så kunderne ikke stak af til TDC.

Telia gik i luften med en betalingstjeneste sidste år, og nu kommer Telenor så med.

»Nu kommer vi med en musiktjeneste - og ikke bare musiktjeneste men markedets bedste. Lydkvaliteten er i top, man kan dele musikken med hinanden, og der er redaktionelle anbefalinger. Det er ret unikt - jeg kunne selv finde ud af at installere det!« siger privatkundedirektør Peter Berg fra Telenor i Danmark.

Han betegner sig selv som »en rendyrket amatør«, hvad angår teknologi, og er absolut ikke bruger af manualer.

»Telenors svar på Polle fra Snave«, som han siger med henvisning til den absolut-nede-på-jorden-reklameperson, som det lykkedes Telenor at lave en hel biograffilm med for flere år siden.

»Det er rigtigt, at andre har noget tilsvarende gratis. Men at udbyde sådan en tjeneste gratis koster et stort, tocifret millionbeløb, og de penge vil skulle finde et andet sted. Derfor har vi valgt en betalingsmodel,« siger Peter Berg,

Han tror, at betalingsvilligheden er til stede blandt danskerne.
»Jeg er helt tryg ved, at vi vil få en pæn volumen af brugere - adskillige tusinde, og det er ikke 2.000 og 3.000,« understreger han.

Telenor åbner også en filmtjeneste midt i maj i samarbejde med selskabet Voddler, som allerede kører i Sverige. I Sverige er der 500.000 brugere, og hver weekend vises 80.000 film. Filmtjenesten tager kampen op med de betalingstjenester, som TDCs kabel-TV-selskab YouSee og Telia Stofa tilbyder.

Alle Telenor-kunder kan bruge filmtjenesten fra deres Internet-forbindelser - det koster ikke noget og kræver ikke, at man har musikabonnement.

Filmene er tilgængelige i HD-kvalitet, og der tilføjes op til 20 film om dagen..

Der er to muligheder for at bruge Voddler. Hvis man kan leve med at få reklamer før og efter filmen, er der fri adgang for Telenor-kunder. De sidste nye film - premierefilmene - kan købes for op til 50 kroner.