Telenor-chef glad for bred gevinst

De 41.000 nye mobilkunder kommer fra en bred front som bevis på, at Telenors store omlægning er rigtig og fortsat vil give fremgang, mener topchefen, der forudser fortsat priskrig i Danmark.

Telenors danske topchef, Marek Slacik, præsenterede for få uger siden tredje trin i telekoncernens store omlægning, der går under navnet Storm, og planen ser ud til at virke. Arkivfoto: Keld Navntoft, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Telenors nye 41.000 mobilkunder gennem de seneste tre måneder kommer alle steder fra, og det viser, at de store omlægninger i Danmarks næststørste telekoncern er rigtigt. Men priskrigen er langtfra forbi, og den kommende tid bliver også en hård kamp, hvor Telenor har lagt tilbagegangen bag sig.

Det siger Telenors topchef i Danmark siden 2012, Marek Slacik, til Berlingske.

»Det ser meget lovende ud, at vi tager kunder fra alle segmenter af mobilmarkedet. Det har virkelig været en udfordring og en kamp for Telenor, hvordan vi kunne skabe et mere attraktivt selskab, så kunderne ikke blot nyder de første måneder men bliver hos os. Men priskrigen fortsætter og vil blive intensiveret. Meget af kampen er dog usynlig, fordi det er callcentrene, der kontakter kunderne med helt vanvittige tilbud. Men vi er blevet mere konkurrencedygtige og bedre til at skabe loyalitet, og den seneste aftale med Microsoft (om at give kontorpakken Office 365 samt nu ubegrænset netlagerplads gratis med i abonnementet, red.) har vi fået mange positive tilbagemeldinger på, fordi flere og flere ikke blot ser på prisen, men hvad de får med af service, udstyr og digitale tjenester,« siger Marek Slacik, efter at Telenor onsdag morgen fremlagde sit regnskab for 3. kvartal.

Den største krise er ovre

Nettoomsætningen voksede fra 2. til 3. kvartal fra 1.060 millioner til 1.119 millioner kroner, mens driftsresultatet steg betragteligt fra 119 til 207 millioner kroner. I forhold til for et år siden ligger Telenor dog dårligere.

»Danmark er ikke et vækstmarked. Alle er fortsat under pres, og jeg forventer ikke, at det vil ændre sig. Det er en stor udfordring for alle spillere, hvordan man håndterer et sådant marked, som man samtidig er nødt til at investere stort i infrastruktur på. Og den bekymring har alle - selv om de ikke siger det,« siger Marek Slacik.

Men den største krise er ovre nu?

»Den største krise handlede om at vinde folks tillid og holde de løfter, vi giver. Nu værdsætter folk Telenor. Vi besluttede at lave en større omlægning og har brugt megen tid på at arbejde med netværket, som vi er meget tilfredse med, og har ligeledes investeret meget i service. Vi er det eneste selskab, der tilbyder døgnservice, uanset hvilken type kunde man er,« siger Telenor-topchefen.

TDC under øget pres

Telenor har vundet flest nye kunder i dette kvartal. Telia og »3« har hver hentet 12.000 nye mobilkunder. Et sted skal de komme fra, så interessen for TDCs regnskab på fredag er stor.

»TDC er uden tvivl under pres. TDC har udliciteret sin kundeservice, stik modsat os, da kunderne kræver bedre service. Det samme gælder for netværket, og selv om TDC bygger ud, ser vi stadig store spring i netværkskvaliteten mellem TDC og os,« siger Marek Slacik.

Af de 41.000 nye mobilkunder er de 16.000 taletidskunder, som traditionelt er sværere at holde fast på i længere tid, mens de 25.000 er faste kunder.

»De 25.000 kommer fra alle segmenter og vælger familieabonnementer hos Telenor, lavprisabonnementer hos CBB/Bibob og erhvervsaftaler i Telenor Erhverv. Derfor er jeg ret glad for 3. kvartal. I indeværende kvartal vil vi holde fast i vor kundebase. Telenor vender ikke tilbage til at tabe kunder, men jeg er ikke helt så optimistisk med, hvorvidt vi kan vokse og holde samme vækst som i 3. kvartal,« siger teletopchefen.

Har vundet flere store TDC-kunder

Han er bekymret over det fortsatte prispres, selv om det er lykkedes Telenor at stabilisere kundernes gennemsnitlige månedsforbrug på omkring 125 kroner.

»Men gennemsnitsforbruget er hos alle selskaber faldet meget, og det er virkeligt bekymrende. Vi er hos Telenor i gang med at forenkle mængden af abonnementer og flytter nogle gange kunder til billigere abonnementer. Samtidig har vi fået mange offentlige kunder fra TDC gennem SKI-indkøbsaftalerne. Disse kunder er ikke nødvendigvis de mest givtige, men de er vigtige for os, fordi vi derigennem kan vokse i det offentlige segment. TDC har omvendt også taget nogle kunder fra os, men vi har vundet en række interessante kunder, f.eks. TV 2 og Bang & Olufsen, som altid har været hos TDC men nu er skiftet,« siger Telenor-direktøren.

Telenor og Telia venter omkring årsskiftet at afslutte sammenlægningen af deres mobilnet i Danmark. Dermed kan de to selskaber fremover dele regningen.

»Fra næste år vil vi kunne se den fulde effekt af netværkssammenlægningen. Der vil fortsat være brug for massive investeringer, men så kan vi forbedre netværket mere effektivt og ikke kun spare penge ved samarbejdet. Derfor er jeg så begejstret for aftalen,« siger Marek Slacik.