Telemarkens frontkæmpere har fået en ny slagplan

TDC skruer ned for retorikken. Nu skal Telmore og Fullrate fokusere på at fastholde kunderne og tjene penge, mens filmudlejningstjenesten Blockbuster gør klar til at udvide til andre lande.

TDCs onlinemærker - Telmore, Fullrate og Blockbuster - lever i dag mere uden for spotlyset og skal koncentrere sig om at holde på kunderne og tjene flere penge, siger Michael Moyell Juul, TDCs koncerndirektør med ansvaret for dem. Arkivfotos: TDC og Thomas Breinstrup Fold sammen
Læs mere

De gamle frontkæmpere i den danske telekrig har lagt slagplanen om og har trukket sig tilbage i geledderne. Nu drejer det sig om at forhindre, at kunderne får lyst til at skifte til konkurrenterne, og om at tjene flere penge.

Det forklarer Michael Moyell Juul, der er koncerndirektør i TDC med ansvaret for TDC-divisionen Online Brands, der tæller mobilselskabet Telmore, internet- og mobilselskabet Fullrate, filudlejningstjenesten Blockbuster og det delvis TDC-ejede sportsvæddemåls- og kasinotjeneste Bet25.

»Det er et superhårdt marked. Derfor er det ekstremt vigtigt, at vi sørger for at give kunderne en god oplevelse, så de bliver hos os. Jo bedre vi kan holde på kunderne, jo mindre afhængige bliver vi af det stadig vilde marked derude. Vores salg er i 2016 vokset med otte-ni procent og bundlinien med fem-seks procent. Jeg regner med at fortsætte med samme vækst i 2017, hvor vores fokus er at gøre tingene bedre og bedre og skabe nye, innovative produkter, så kunderne bliver lidt gladere og bliver lidt længere,« siger han.

TDC opgiver ikke nøgletal for de enkelte selskaber i Online Brands-divisionen, og ingen af dem optræder med bemærkninger i TDCs seneste regnskab for 4. kvartal 2016, der kom i sidste uge.

Sammenlægning? Nej, da

Gennem det seneste halvandet år har de danske teleselskaber indstillet den milliarddyre priskrig noget ved at fjerne de billigste abonnementer og lægge lidt mere i især datapakken for at få folk til at vælge lidt dyrere abonnementer.

Har de hævede priser givet mere ro i butikken?

»Det er klart, at det giver mere ro og stabilitet. I 2016 skiftede færre mobilselskab end i 2015. Det er sundt, for det sætter fokus på at forbedre oplevelsen for eksisterende kunder. Vi har en række ting, som vi synes kan gøres bedre. Det arbejde bliver aldrig færdigt. Det er summen af en masse små ting - benhårdt rugbrødsarbejde,« siger Michael Moyell Juul, der glæder sig over, at kundetilfredsheden blandt Telmores kunder topper målingerne.

Hvorfor lægger I ikke bare Fullrate og Telmore sammen?

»Vi mener, at vi dækker spillepladen ret godt i TDC med Yousee, Fullrate og Telmore. Telmores kunder har ofte ikke bredbåndsforbindelse men bruger meget i mobildata. Fullrates kunder vil gerne have bredbåndsforbindelse og går op i høj hastighed. YouSees kunder vil gerne have det helt store udbud. I 2016 nåede vi endelig til, at Telmore ikke tabte kunder men havde en lille vækst, og Fullrate har på samme vis en lille vækst,« siger Michael Moyell Juul.

Den helt store usikkerhed: roaming

Den store ubekendte er dog, hvordan TDC og alle konkurrenterne håndterer, at EU fra 15. juni i år gennemtrumfer, hvad EU selv kalder en afskaffelse af de forhadte roaminggebyrer for at bruge tale og data i udlandet. I praksis skal man dog kun kunne forvente at kunne bruge en del af den tale- og datapakke, der er med i ens abonnement. Teleselskaberne skal nemlig fortsat afregne til dyre takster med hinanden, og da nordeuropæere oftere rejser sydpå end omvendt og samtidig har større datapakker, vil teleselskabernes pengekasse hurtigt blive tømt, hvis ikke de enten sætter priserne op eller indfører særlige udlandsabonnementer.

»Det er præcis, hvad vi overvejer. Vi kikker på alle muligheder. Roaming er den store usikkerhedsfaktor i 2017, men jeg kan ikke nu sige, hvad vi gør,« siger TDC-direktøren.

TDCs koncernchef, Pernille Erenbjerg, sagde i sidste uge, at ny regulering med roamingændringen som den absolut største post ventes at koste TDC 150 millioner kroner i 2017.

Blockbuster rykker udenlands

Hvor Telmore udvikler tillægspakken Play med digitale abonnementer på blade, aviser og e-bøger og musiktjenesten Musik, som sammenlagt en fjerdedel af Telmore-kunderne har abonnementer på, har Fullrate udvidet og satser nu også på små virksomheder, mens Blockbuster står foran en lancering i udlandet.

I december 2014 købte TDC retten til at bruge filmudlejningstjenesten Blockbusters navn i Danmark. Her kan man for 40-50 kroner leje også premierefilmene nogle få måneder, efter at de har haft biografpremiere.

»Vi lancerede Blockbuster, fordi vi her så muligheden for at leje film til hele Danmark, ikke kun til YouSee- og TDC-kunder. I 2016 rundede vi over en million udlejninger, og jeg regner med, at vi fortsætter med at vokse i 2017, hvor vi også vil gå ind på nye, geografiske markeder,« siger TDC-direktøren uden lige nu at ville sætte navne på de lande, der er i kikkerten.

TDC ejer dog siden efteråret 2014 Norges næststørste kabel-TV-selskab, Get, og har indtil for nylig også arbejdet i Sverige.

Fullrate går efter små virksomheder

Fullrate, som i 2009 købte for 400 millioner kunder, udvidede i november 2016 med en erhvervsafdeling, som går efter de helt små virksomheder ved gennem en mobilapp at tilbyde et omstillingsbord med køfunktion.

»TDC Erhverv tager de mere komplekse løsninger, Fullrate Erhverv klarer de simplere. Vi går efter de små virksommheder og tror, at simple og brugervenlige produkter kan betyde, at vi kan få godt fat. Det helt store prispres på erhvervsmarkedet ligger hos de store virksomheder, om end det stadig ikke et let marked blandt de mindre,« siger Michael Moyell Juul.

Væddemålstjenesten Bet25, som TDC ejer 40 procent af, ser han mere som »en fremtidsmulighed«.

»Det var et hårdt marked, som vi gik ind på. I 2016 har vi fokuseret på at sikre en ekstremt god brugeroplevelse i mobilappen. Nu begynder økonomien at vise pæne takter. Nej, det er ingen kanonsucces, men, nej, det er heller ingen fiasko. Det er en fremtidsmulighed,« siger TDC-direktøren.