Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Rapporten ser på det europæiske marked og konstaterer, at selskaberne fremover i mindre grad skal tjene penge på samtaler og trafik, men i stedet snarere på indhold og måske finansielle tjenesteydelser.
- De fleste europæiske markeder vil frem mod 2012 se en nedgang i telekommunikationsmarkedet på omkring en procent om året, lyder det fra konsulent Rasmus Calmann-Hinke, Booz & Company.
I Danmark er udbredelsen af mobiltelefoni og internet allerede langt fremme. Selskaberne kæmper om markedsandele og skærer priserne ned. I Danmark forventes nedgangen at være større end i det øvrige Europa og nå to procent om året frem til 2012. Især er markedet for fastnettelefoni fortsat udsat for en kraftig nedgang.
Analysen vurderer, at det økonomiske tilbageslag vil forvandle industrien. Stærke teleselskaber med et solidt økonomisk grundlag vil kunne tilegne sig nye markedsandele og teknologiplatforme, mens svage, små aktører vil forsvinde fra markedet.
/ritzau/