Telemarked under pres

Telemarkeder i både Danmark og Europa vil være under pres de kommende år. Tiden med tocifrede vækstrater er forbi - nu venter faldende markeder, spår analyse.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Teleselskabernes gyldne tid med gode vækstrater synes nu definitivt at være forbi. I stedet skal teleselskaberne vænne sig til faldende markeder. Det vil tvinge dem til at skære kraftigt i omkostningerne samt rationalisere og konsolidere deres virksomhed. Sådan lyder fremtidsudsigterne ifølge en ny analyse fra selskabet Booz & Company, der er et konsulentfirma inden for det strategiske område.

Rapporten ser på det europæiske marked og konstaterer, at selskaberne fremover i mindre grad skal tjene penge på samtaler og trafik, men i stedet snarere på indhold og måske finansielle tjenesteydelser.

- De fleste europæiske markeder vil frem mod 2012 se en nedgang i telekommunikationsmarkedet på omkring en procent om året, lyder det fra konsulent Rasmus Calmann-Hinke, Booz & Company.

I Danmark er udbredelsen af mobiltelefoni og internet allerede langt fremme. Selskaberne kæmper om markedsandele og skærer priserne ned. I Danmark forventes nedgangen at være større end i det øvrige Europa og nå to procent om året frem til 2012. Især er markedet for fastnettelefoni fortsat udsat for en kraftig nedgang.

Analysen vurderer, at det økonomiske tilbageslag vil forvandle industrien. Stærke teleselskaber med et solidt økonomisk grundlag vil kunne tilegne sig nye markedsandele og teknologiplatforme, mens svage, små aktører vil forsvinde fra markedet.

/ritzau/