Telekom redder BMW og Volkswagen

På trods af lav efterspørgsel blandt private har tyske BMW og Volkswagen udsigt til rekordhøje salgstal i 2012. Forklaringen er blandt andet, at virksomheder som Telekom udskifter flittigt i bilparken.

Foto: ROBYN BECK. BMW sælger godt for tiden - men det er ikke de private forbrugere, der holder gang i efterspørgslen.
Læs mere
Fold sammen
Det to tyske bilproducenter BMW og Volkswagen har udsigt til at levere rekordhøje salgstal for 2012. Det skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

Men de tykkere salgsbøger er ikke udtryk for, at almindelige europæiske forbrugere igen har fået mod på at udskifte den firhjulede. Den samlede efterspørgsel på biler i Europa er i øjeblikket på det laveste niveau i ti årtier. Derimod står tyske virksomheder nu for en større andel af bilkøbene i Tyskland.

Skattefordele gør firmabiler populære

Tysklands største virksomhed Telekom har i alt cirka 38.000 firmabiler i landet, eller hvad der svarer til én bil per to medarbejdere. Telekom udskifter typisk biler hvert andet til fjerde år. Men efterspørgslen har i 2012 været understøttet af særlige skattefordele, der har gjort firmabiler til et attraktivt frynsegode at tilbyde medarbejderne.

Medarbejderne må nemlig godt bruge bilerne til andet end erhvervsmæssige formål, hvis de bare betaler skatter baseret på bilens værdi til staten. Og det er særligt tyske bilproducenter der, med 86 procent af markedet for firmabiler, har fået udbytte af skattefordelen, skriver Bloomberg.

Hver tredje solgte bil var firmabil

Ifølge det tyske motorkontor KBA var næsten hver tredje (32 procent) solgte bil sidste år en firmabil. Det er en stigning fra 27 procent i 2010.

"Firmabiler er den mest stabile sektor i det tyske marked. Private forbrugere imødeser høj usikkerhed, mens erhvervskunder stadig investerer deres profit fra tidligere år," sagde Christoph Stuermer, der er analytiker hos IHS Automative i Frankfurt til Bloomberg.

Og det er langtfra kun små praktiske Polo'er, der bliver solgt til tyske virksomheder. Virksomhederne stod i 2011 for 71 procent af alle registreringer af nye Porscher på de tyske veje. I det hele taget går det godt med salget af dyre biler. Det tyske motorkontor oplyser, at 85 procent af luksusbilerne i Tyskland er registreret hos virksomhedskunder - med i den statistik er dog også forhandlere og udlejere.

Vigtigt for salg af elbiler

Virksomhederne kan også blive særdeles vigtige i forhold til at få sparket gang i salget af miljøvenlige biler som elbiler i Tyskland. F.eks. opfordrer Telekom sine ansatte til at vælge biler med lavere brændstofforbrug i et forsøg på at sænke virksomhedens samlede forurening.

2013 kan dog blive et mere usikkert år for de tyske bilproducenter. Bilsalget i Europa har udsigt til at falde for sjette år i træk og forbundet af tyske bilproducenter, VDA spår nu selv, at også det tyske bilsalg vil blive negativt påvirket og vil falde med 100.000 biler til 3 millioner.