Telegiganter lader pengekassen stå åben

Telia og Telenor forventer senest om et år at være ét selskab i Danmark, og låget på penge­kasserne hjemme i Stockholm og Oslo er løftet for yderligere investeringer, der kan give TDC skarp konkurrence og – måske – bremse priskrigen.

Er priskrigen på¨telemarkedet ved at blive bremset? Fold sammen
Læs mere
Foto: Andrew Gombert
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

Den voldsomme mobilpriskrig i Danmark har tvunget Telia og Telenor til på rekordtid at finde sammen i et bryllup, som skaber en ny telegigant i Danmark, der fra senest slutningen af 2015 kan give TDC alvorlig konkurrence, fordi begge forældre til det nye barn er villige til at stille med en solid dåbsgave.

Ved at gå sammen håber to af verdens mægtigste mobilkoncerner endelig at kunne tjene penge i Danmark, hvor »den danske syge« – som mobilpriskrigen er kendt som i udlandet – har hærget i et årti og kostet selskaberne enorme summer.

Brylluppet var ventet, men bryllupsdatoen var den store overraskelse.

»Vi skal gøre dette her, mens det går godt,« siger Telenors europadirektør, Kjell-Morten Johnsen, til Berlingske med et stort smil.

Telia og Telenor får med samlet set 3,5 millioner mobilkunder en markedsandel på mobilmarkedet i Danmark på 40 procent og ligger dermed lige i hælene på TDC, som har 41 procent. Men både Telia og Telenor har gennem længere tid hentet mange tusinde nye mobilkunder fra især TDC og kan derfor meget vel overhale den hidtil urørlige telegigant.

Pengekassen står åben

Begge selskaber erkender, at de til gengæld står langt dårligere på faste forbindelser og TV, som i samspil med mobiltelefoni bliver stadig vigtigere brikker.

»Det fine er, at vi nu samlet vil få en markedsandel på 15 procent på fastnetområdet, så nu er vi en egentlig spiller. Og så kan vi se på forskellige muligheder for at komplementere forretningen,« siger Telias europadirektør, Robert Andersson, til Berlingske.

Både han og Kjell-Morten Johnsen er nemlig indstillet på at åbne for pengekasserne hjemme i Stockholm og Oslo for at få det nye danske selskab, som endnu ikke har fået navn, godt på vej.

For snart to år siden begyndte de to selskaber at slå deres mobilnet i Danmark sammen for at kunne dele regningen fremover, samtidig med at de sikrede bedre og bredere dækning. Men det var først i september, at »de seriøse diskussioner« om en egentlig fusion begyndte. Den har været ført på neutral grund i Bruxelles, hvor man også har involveret EUs konkurrencemyndigheder. På grund af Telia og Telenors størrelser som koncerner er det nemlig EU og ikke den danske Konkurrence- og Forbrugerstyrelse, der skal sige god for bryllup og skabelsen af et »Telianor«, som bliver halvt ejet af begge selskaber.

»Vi forventer en EU-godkendelse af sammenlægningen mod slutningen af 2015. Indtil da kører Telia og Telenor i Danmark videre som to selvstændige selskaber. Den krystalklare besked til ledelserne i Danmark er: I konkurrerer. Der er ingen garanti for, at godkendelsen kommer. Vi tror det, men det er ikke vores beslutning. Vi skal stå så stærkt som muligt, hvis det skulle ske, at godkendelsen ikke kommer,« siger Kjell-Morten Johnsen fra Telenor.

Sammenlægningen af Telia og Telenor i Danmark giver et selskab med 3,5 millioner mobilkunder, 300.000 bredbåndskunder på faste linjer og 200.000 fastnetkunder. Den samlede omsætning er på 9,1 milliarder kroner og et driftsresultat (EBITDA) på 1,3 milliarder kroner.

TDC: En stærk udfordrer

TDCs koncernchef, Carsten Dilling, hilser samarbejdet velkomment og finder det naturligt, at det er de to selskaber, som går sammen.

»Vi har ingen forventning om, at det svækker konkurrencen. Det skaber en stærk udfordrer, som på nogle områder vil være ligeværdig med TDC, og vi tror generelt, at det vil være til gavn for udviklingen på telemarkedet. Færre, men stærkere spillere er godt, for store spillere har et stærkere fundament og incitament til at investere i infrastrukturen til gavn for kunderne, og det er der brug for. Det vil skabe en bredere konkurrence på f.eks. kvalitet og innovation i stedet for det ensidige fokus på pris,« siger han.

Telenors europadirektør, Kjell-Morten Johnsen, vil dog ikke afblæse priskrigen.

»Priserne er kun gået én vej: ned. Det er godt for forbrugerne. Jeg tror, at konkurrencen vil fortsætte med at være meget stærk. Der er så mange lavprisselskaber, som er ret aktive, så denne transaktion sker for at øge effektiviteten i det nye selskab,« sagde han på et pressemøde om fusionen.

Teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, tror dog, at prispresset vil lette, sådan som alle selskaber er interesseret i.

»Dette er gode nyheder for Telia og Telenors konkurrenter. Der er sandsynlighed for, at de øvrige aktører kan se rigtigt lys for enden af tunnelen og ikke kun lyset fra modkørende tog. For TDC vil det betyde lidt mindre prispres, mens »3«, som nok bliver den store vinder på denne aftale, fortsat vil kunne være den store udfordrer, der stille men sikkert snupper markedsandele,« mener han.

Den tror Telenors administrerende direktør i Danmark, Marek Slacik, dog ikke på.

»Det bliver ikke lettere for TDC med en stor konkurrent, og »3« vil blive presset til at bygge ud for at holde på kunderne,« siger han.

LÆS MERE