Telegigant skærper kamp om erhvervskunder med datadeling og fri roaming i 75 lande

45 kunder hos Danmarks næststørste teleselskab har medvirket til at udvikle en ny slags erhvervsabonnement, som ifølge Telenor er unikt i verden.

Telenor vil med datadeling og fri roaming til erhvervslivet under abonnementsnavnet Go Blue forsøge både at holde på sine erhvervskunder og trække mange nye til. Arkivfoto: Ints Kalnins, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Ints Kalnins

Kampen på mobilmarkedet om de danske erhvervskunder tager yderligere fart, når Danmarks næststørste teleselskab, Telenor, nu tilbyder virksomheder med over 50 medarbejdere mulighed for at kunne dele deres mobildatamængde, kunne bruge tale og data uden roamingafgift i over 75 lande og kunne ringe fra Danmark til udlandet til dansk takst.

45 af Telenors erhvervskunder har gennem et år givet indspark til, hvordan det optimale teleabonnement bør være, og nu lancerer Telenor sit Go Blue.

»Telenor er en solid nummer to på det danske erhvervsmarked, hvor vi i mange år har været det eneste alternativ til TDC. Dette er en helt ny forretningsmodel for Telenor, hvor vi vil skabe højere kundetilfredshed og sikre altid høj kvalitet i både leverance og service. Det danske erhvervsmarked for telefoni har excelleret i at bygge individuelle løsninger til alle kunder ud fra kundens behov, og hvor man så har forsøgt at bygge det ønskede men ikke været i stand til at sende en faktura, der matcher det lovede, og når kunderne så ringede til kundeservice, var det svært at servicere dem, fordi alle kunder havde noget forskelligt. Det gør vi op med nu,« siger Lars Thomsen, kommerciel direktør hos Telenor.

Selskab Kurs Ændr. %

Forenkling skal få kunderne til at blive

I stedet indgår virksomhederne nu en aftale på 12 måneder med fast månedspris og kan så dele på tværs af den samlede datamængde, bruge roaming i over 75 lande, ringe til udlandet fra Danmark til dansk pris og få to ekstra datakort med, så man ikke behøver at købe mobilt bredbånd særskilt.

»Vi har ikke kunnet finde andre i verden, der kan tilbyde dette. Det rammer 99,5 procent af virksomheders roamingforbrug i dag, og vi giver 4G-forbindelser overalt, hvor det er muligt og ikke kun den mest tilgængelige forbindelse, som andre teleselskaber måske gør for at bringe deres roamingomkostninger ned. Samtidig har vi lavet en ny selvbetjeningsløsning, der er den bedste herhjemme, og man får én faktura, der er verdens mest overskuelige,« lover Lars Thomsen.

Erhvervskunderne kan selv sætte profiler op, så f.eks. bestemte medarbejdere kan bruge ekstra meget data eller helt begrænses i at kunne ringe til udlandet, hvis man vil det. Det er op til virksomheden selv at administrere, hvordan den samlede mængde data skal kunne fordeles, og hvor mange SIM-kort man vil have i brug.

»Eksisterende kunder vil helt sikkert skifte, ligesom der helt sikkert vil komme nye kunder til. Dette skal være med til at drive væksten i Telenor fremover og gøre kunderne endnu gladere og mere loyale,« understreger Lars Thomsen.

Kamp om erhvervskunderne

Erhvervsmarkedet har i årevis været, hvor de for teleselskaberne gode aftaler lå, fordi de typisk strækker sig over flere år og har længere bindingstider end de seks måneder, som er maksimum for, hvor længe privatkunder kan være bundet til et bestemt teleselskab.

Tendenserne fra den over ti år lange mobilkrig på privatmarkedet har dog bredt sig til erhvervsmarkedet, og TDC og Telenor har gennem flere år beskyldt hinanden for at dumpe priserne for at vinde især den store, toårige statsaftale på omkring 100.000 mobil- og bredbåndskunder til 1,2 milliarder kroner. Den genvandt TDC i oktober 2017 fra Telenor.

»Ja, i teorien kan Go Blue også bruges af offentlige institutioner. Det offentlige marked er kendetegnet af større rammeaftaler, men det kan klart gøre det hele mere enkelt for også offentlige institutioner,« siger Telenors kommercielle direktør.

»3«, som modsat sine konkurrenter udelukkende leverer mobiltelefoni og mobildata, har sat ekstra ind på at vinde erhvervskunder på netop at afskaffe roamingafgiften i stadig flere lande.

Telia fik 1. august ny erhvervsdirektør, Thomas Kjærsgaard, der for en måned siden i Berlingske fremlagde den nye slagplan. Landets tredjestørste teleselskab satser på mere fleksible kontrakter og priser, større, mere og bedre selvbetjeningsmuligheder over nettet for erhvervskunder fra foråret 2019 samt mersalg af nye teknologier som Tingenes Internet og 5G-mobilnet i samarbejde med eksterne partnere, når det er betimeligt.