Telegigant har ikke TV til tiden

Hundredtusinder af danskere må søge til konkurrenterne, fordi Telenor ikke er klar med TV-tilbud til den store omlægning 1. november.

Toget er kørt for Telenors muligheder for at kapre danske TV-kunder, mener analytiker. Der er kun røde baglys at se. Foto: Colourbox Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danmarks næststørste teleselsskab når ikke at blive klar med et tilbud om bredbånds-TV og mister dermed chancen for et stort salg op til, at det danske TV-signal ændres 1. november.

Telenor er nemlig blevet et halvt år forsinket med at tilbyde kunderne at få TV leveret over Internet-forbindelsen, og i mellemtiden er der nærmest udbrudt priskrig på området, fordi alles øjne netop nu er på TV-markedet. Natten til 1. november slukkes der nemlig for det analoge TV-signal, som vi har haft siden 1951, og dermed skal mange hundredtusinde husstande, som hidtil har fået TV via en antenne, beslutte sig for, hvordan de fremover vil se TV.

Få en parabol - eller vælg konkurrenten

»300.000 husstande med 800.000 TV-apparater står lige nu og skal så at sige med på et nyt tog. Det er dem, som modtager TV via almindelige antenner og er nødt til at gøre noget, hvis de ikke vil have stå med sort skærm fra 1. november,« påpeger teleanalytikeren John Strand, direktør i Strand Consult, til Børsen.

Mange af de berørte husstande er kunder hos Telenor-selskaberne Sonofon og Cybercity. Den norskejede Telenor-koncern kan kun tilbyde dem en parabol fra datterselskabet Canal Digital, ellers skal de handle hos konkurrenterne - som vel at mærke bliver bundet i 12 måneder, for det må TV-leverandørerne nemlig.

Både TDC og Telia gør sig store anstrengelser for at krydssælge produkter, altså tilbyde eksisterende mobilkunder bredbånd og TV eller omvendt.

Administrerende direktør for Telenor i Danmark, Henrik Clausen, betragter det ifølge Børsen ikke som en katastrofe, at koncernens satsning på bredbånds-TV er forsinket. Han mener, at TV-markedet er så hårdt og konsolideret, at det er svært at flytte rundt på kunderne.

Priskrig i vente

»Det er imponerende, at Telenor står på perronen og ser baglanternen af toget med over 300.000 hustande. Set udefra ser det ud til, at Telenor ikke ønsker at deltage i kampen om de 300.000 hussstande. Der er flere TV-kunder i spil i en periode på fire uger, end der bliver solgt mobile bredbåndsforbindelser i hele 2009,« tilføjer John Strand over for Business.dk.

Han forudser, at Telenor kun senere vil kunne hente kunderne hjem ved at gå ud i en aggressiv priskrig.

Men det er jo godt for kunderne?

»Det er det! Når Telenor begiver sig ind på markedet, vil priserne blive lave,« siger han.