Telegebyrerne gror som ukrudt

Da Telia henover sommeren indførte en hel række kontroversielle gebyrer, var de langt fra de eneste. Det er blevet svært at være telekunde.

Foto: Colourbox. TDC er den værste gebyrgrib på telemarkedet, fastslår en rådgiver for virksomheder i telespørgsmål.
Læs mere
Fold sammen
Hvis du hører til dem, der får sved på overlæben, hver gang telefonregningen dumper ind ad døren, er nervøsiteten mere velbegrundet, end den har været længe. De økonomisk trængte teleselskaber har nemlig sat gang i en slags omvendt gebyrkrig, der – desværre for forbrugerne – nu har sendt priserne i nordgående retning.

Henover sommeren satte Telia under stor mediebevågenhed prisen op for en lang række tjenester, og indførte samtidig en håndfuld nye og hidtil ukendte gebyrer, herunder det omstridte PBS-gebyr, som end ikke PBS selv ville kendes ved. Men Telias manøvre er ikke den eneste. Danmarks øverste myndighed på teleområdet, IT- og Telestyrelsen under Videnskabsministeriet, advarede i sommerferien om, at gebyrerne breder sig på telemarkedet.

Kreative priser
»De seneste måneder har nogle teleselskaber indført nye gebyrer, som forbrugerne ikke kan undgå. Det sker under betegnelser som regningsgebyr eller administrationsgebyr. Gebyrer, som forbrugerne ikke kan undgå, betragter IT- og Telestyrelsen som en del af de faste omkostninger ved at have et teleabonnement,« slår styrelsen fast og har derfor besluttet at lægge dem til abonnementsafgiften i den prispjece, som kan ses på styrelsens Teleguide på nettet.

Videnskabsminister Helge Sander (V), som har ansvaret for telepolitikken i Danmark, er bestemt ikke tilfreds.

»Priser og øvrige vilkår på telemarkedet skal være til at gennemskue for den almindelige forbruger. Ekstra gebyrer gør det vanskeligere for forbrugerne at sammenligne teleselskabernes priser. Jeg håber ikke, at generelle gebyrer er en praksis, der vil vinde indpas på telemarkedet,« siger ministeren.

Der har været rigeligt med kreative tiltag fra teleselskaberne, og et af de mere kulørte var, da EU sidste sommer tvang teleselskaberne til at sætte prisen ned for at bruge mobilen på udenlandske net, den såkaldte roaming-takst. Selskabernes modsvar til reguleringen var, at overgå fra sekund- til minuttaksering på opkald i udlandet – en fidus, der gør det dyrere for forbrugerne at ringe.

»Gebyrer er et privatkundefænomen. Storkunder forhandler med teleselskabet. Nogle gange kan de ikke komme af med gebyrerne, men i de fleste tilfælde kan man lave en aftale, så man slipper for gebyrerne. Men ikke alt lægges på nettet. Nogen opdager først gebyrerne, når de står på regningen,« siger Torben Rune, administrerende direktør for Netplan, som lever af at rådgive virksomhedskunder om bl.a. telefoni.

Han nævner TDC som den værste gebyrgrib på telemarkedet. Samtidig forklarer han, at en hel del gebyrer slet ingen konkurrence har, hvorimod andre – f.eks. overflytning af nummeret fra et teleselskab til et andet – varierer. Det samme gør oprettelsesgebyr, der undrer ham.

»Det er ikke ret mange virksomheder, der tager gebyr for, at man får lov til at blive kunde,« konstaterer Torben Rune.

Gebyrer har givet tab
Ifølge konkurrenten Telmore, medførte Telias prisstigninger henover sommeren, at en bølge af utilfredse Telia-kunder skyllede ind i Telmore. I denne periode modtog Telmore mindst 2.500 kunder fra Telia mere end vanligt.»Men jeg vil ikke blive overrasket, hvis Telia i alt har tabt op mod 10.000-15.000 kunder på at indføre de mange nye gebyrer. Og dertil kommer den afledte effekt bagefter, fordi det er noget, kunderne husker og er utilfredse med. Det gør nok tabet højere, end blot hvad de tabte den første måned,« siger Allan Christiansen.

Også hos Telmore tages der gebyrer for diverse tjenester, men det kan ifølge Allan Christiansen sagtens være i orden. Det handler om måden, man gør det på. Og her handler det om at gøre det synligt for kunderne, hvad de betaler, samtidig med at det er simpelt at gennemskue.

Det mener Jesper Korsskov, der er direktør for Telias marketing og produktafdeling nu også, at Telia gør.

»Vi har en politik om at lægge gebyrerne åbent frem, så det er synligt for kunden, hvad man siger ja til, når man går ind som kunde hos os. Vi er ikke tilhængere af at pakke det ind i abonnementet – tværtimod kompenserer vi for gebyrerne ved at have nogle meget billige abonnementer,« siger han.

Han understreger samtidig, at han slet ikke kan genkende Telmores estimat for kundeflugten hos Telia henover sommeren. Det rigtige tal er markant lavere, forklarer han.