Telefonkrig sikrer lave priser i 2012

Den blodige kamp om danskerne er nødt til at fortsætte i år, selv om den gør ondt og vil koste nye sparerunder og måske et farvel til et eller flere selskaber - og kunderne kan se frem til flere billige abonne­menter.

Den langt mere udbredte brug af 4G-teknologien tegner ikke til at give vækst til det samlede danske telemarked. Det vil gøre kampen om markedet endnu hårdere. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere

Vind eller forsvind! Det er den virkelighed, som de danske teleselskaber slås med oven på en presset jul og uden udsigt til, at det bliver spor lettere i 2012 at tjene penge. Til gengæld kan danskerne glæde sig over fortsat prispres.

»Det danske telemarked har det utroligt svært. Telia og Telenor kalder konkurrencesituationen benhård, hvor det er svært at få en ordentlig forretning og tjene penge. I det lys gør TDC det sådan set meget godt. TDC udnytter at være klart største spiller med overskudsgrader, der er uden for rækkevidde og vil blive ved med at være det for de andre. Det går ikke med den størrelse på forretningen, som Telia og Telenor har i Danmark,« siger aktieanalytiker Morten Imsgard, der for Sydbank følger televerdenen.

Han har svært ved at se, hvad der skal blive »den store bombe«, som ændrer situationen - og størrelsesforholdet mellem TDC som nummer ét og Telenor og Telia som nummer to og tre. Samlet sidder de på over 90 procent af det danske telemarked, hvor 3 er en lille nummer fire.

Sparerunder og sammenlægninger

»Spørgsmålet er, hvor tunge argumenterne er for, at man skal være i Danmark. Telias og Telenors sammenlægning af deres mobilnet i Danmark i 2012 skal give en synlig effekt på bundlinjen, men er sket, fordi ingen af dem vil trække sig. Så det er næstbedste løsning. Samtidig ser vi fyringsrunde på fyringsrunde, og det vil vare ved i 2012, hvor TDC mere eller mindre som standard siger farvel til 500 mand om året.

Telia og Telenor skal trimme omkostningerne og skabe en forretningsmodel, de kan konkurrere på i Danmark. Men danskerne har vænnet sig til hele tiden at få mere lagt i deres abonnement eller få det billigere. Det er en ond spiral for teleselskaberne og lidt af en gavebod,« siger Morten Imsgard.

»Indtil nu er værdien af det danske telemarked - altså »kagen« med den pengestrøm, som teleselskaberne lever af og beregner investeringer ud fra - vokset. Problemet er, at det næste paradigmeskift i televerdenen, nemlig den langt mere udbredte brug af LTE (de nye 4G-supermobilnet med langt højere internethastighed, red.) desværre ikke bygger på noget, der vil give vækst. Så i praksis er det vind eller forsvind,« siger teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult.

Teleselskaberne anførte for et år siden, at de nye 4G-net skulle bringe priserne højere op, så man ikke ender som på 3G-nettene, hvor der er voldsom priskonkurrence. Men Telia, som har Danmarks mest udbyggede 4G-net, sælger i dag til halv pris af TDC, der endnu er den eneste anden udbyder af 4G-forbindelser.

»Der er kun tre muligheder for teleselskaberne: Reducér omkostningerne gennem bl.a. færre medarbejdere, del infrastrukturen ved at slå mobilnettene sammen, eller rejs ud af markedet ved at slå selskaber sammen. Det er meget svært at vinde markedsandele. Det koster nemlig penge og er med til at reducere priserne yderligere, og i praksis er det svært at flytte folk,« siger han.

Kunderne vinder

Det lyder, som om kunderne får det godt også i år?

»Kunderne er helt klart de store vindere. Aktionærerne må indstille sig på, at den profitabilitet, som var i telebranchen på globalt niveau, stille og roligt skrumper ind - og det er ikke blot et dansk fænomen,« siger John Strand.

Mellem 38 og 50 procent af alle mobilkunder skifter selskab hvert kvartal.

»Der er ingen hurtig løsning på konkurrencesituationen i Danmark. Så længe, der er fire aktører - TDC, Telenor, Telia og 3 - vedbliver den at være benhård, og incitamentet til at vinde kunder ved slagtilbud bliver ved med at ligge der som en gulerod. Selv hvis man ikke tjener gode penge på nye kunder, er det ikke nok til, at slagtilbuddene holder op. Men når bindingsperioden løber, har danskerne ingen problemer med, at teleselskabet bare hedder noget andet næste år. Danskerne er hele tiden på vej hen, hvor det bedste tilbud er,« siger Morten Imsgard.

Det tjener teleselskaberne i første omgang ingen penge på, viser juleregnskaberne.

»Fordelen for TDC er, at det er gået mere tilbage for konkurrenterne end for TDC selv. Men det understreger, at det er et benhårdt marked,« siger teleanalytiker John Strand.

TDCs ejere, de fem britisk-amerikanske kapitalfonde, gør klar til at sælge. Derfor er et køb af giganten i spil:

»Spørgsmålet er, om det ikke blot var nemmere for Telia at købe TDC som den billigste løsning på problemet, hvis man vil være i Danmark for enhver pris. Der er ingen tvivl om, at TDCs kapitalfondejere gerne vil sælge, og Telia - og andre - har givetvis været inde over, da TDC kom tilbage på børsen. I dag er prisen for TDC jo en lidt anden, så hvis kapitalfondene er villige til at sælge til en noget lavere pris, er det måske ikke fuldstændig uinteressant for konkurrenterne at kigge på igen,« mener Morten Imsgard.