Telefolk skal redde elselskabers fibernet

Endnu en TDC-direktør hentes til elselskaberne for at få gang i salget af Internet, TV og telefoni. Klogt valg, mener analytiker. Der er dog ikke udsigt til priskrig, men derimod højere hastigheder for de samme penge.

De 16 elselskabers fiber-alliance Company X har øget sine chancer for succes ved at hente endnu en TDC-direktør ind i folden – nemlig Anders Chrisjansen (lille billede), der som adm. direktør skal puste liv i det træge salg af internet, TV og telefoni. Fold sammen
Læs mere
Med endnu en tidligere TDC-direktør i spidsen forsøger de danske elselskaber nu at få gang i det træge salg af Internet, TV og telefoni leveret gennem et og samme stik på teleselskabernes hjemmebane.

43-årige Anders Christjansen tiltræder i dag som administrerende direktør for de 16 elselskabers fælles selskab, som stadig mangler et navn men kaldes Company X. Han har i mange år været vicedirektør i TDCs mobilselskab, landets største.

Elselskaberne har fusioneret selskaberne ProFiber og Smile i Company X, hvis bestyrelse består af syv direktører fra de 16 elselskaber.

»Det bliver superspændende at skulle gøre Company X til et af danskernes førende TV- og Internet-selskaber og samtidig skabe en sund og effektiv forretning. Det er en udfordring – ellers havde jeg ikke taget jobbet,« siger Anders Christjansen, som derudover ikke vil uddybe, hvad der skal ske hvornår, før han har sat sig i den nye stol i Århus. Dog beskriver han det nye selskab som »en meget slagkraftig alliance«.

Mangler oplysninger


Og det styrker elselskaberne at få en telemand i toppen, mener en analytiker.

»Elselskaberne har fejlet de seneste fire år. Nu sætter man endelig telefolk til at drive teleselskab. Om det er TDC- eller Telenor-folk, er ligegyldigt. Men selvfølgelig styrker det elselskabernes chancer – fra at have ingenting til at have noget står man styrket, men om man går fra 2 til 3 i karakter eller fra 6 til 7, ved vi ikke. Det må tiden vise. Vi ved endnu ikke, om de lægger det hele over i et selskab, hvilke pakker, hvilke priser og hvilke hastigheder de vil tilbyde. Derfor er det svært at forholde sig til, hvor meget det ændrer på konkurrencen,« siger aktieanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Bank, som i mange år har fulgt telemarkedet tæt.

At DONG i november 2009 solgte sit fibernet i Nord- og Østsjælland til TDC, betyder, at elselskaberne ikke er landsdækkende. Det har betydning for, hvor gode aftaler elselskaberne kan indgå med TV- og Internet-leverandører, og for hvor meget pres der kan lægges på TDCs cashflow. Altafgørende er dog, hvad elselskabernes fælles selskab vil tilbyde kunderne.

»Kommer de og tilbyder hastigheder på 50/50 megabit i sekundet (henholdsvis ind i og ud af huset, red.) eller 100/100 megabit til 199 kroner om måneden, vil de selvfølgelig udgøre en trussel. Men er prisen på 100/100 megabit på 600 kroner, er det fuldstændig ligegyldigt,« vurderer Poul Ernst Jessen.

Inden sommer

Bestyrelsesformand for ´ er den tidligere TDC-topdirektør Kim Frimer, i dag administrerende direktør for Verdo, som indtil 1. januar i år hed Energi Randers. Hans plan er ikke en priskrig men at levere langt større hastigheder for de samme penge, som man i dag betaler for langsommere forbindelser.
»Ja, det bliver inden sommerferien – ellers bliver jeg skuffet. Vore produkter vil gælde for hele landet, men de enkelte selskaber vil også tilbyde regionale produkter, for hvor al marketing ligger i det nye selskab, sker salget lokalt. Det kan godt være, at vi ikke vil tilbyde en forbindelse på otte megabit til en meget lav pris. Men måske vil vi tilbyde 60 megabit til den pris, som otte megabit ellers koster,« siger Kim Frimer til Berlingske Business.

Der er lige nu omkring 150.000 danske hjem, som får Internet, TV og/eller telefoni gennem et fiberkabel, mens 50.000 venter på, at energiselskaberne slutter dem til.

»Energiselskaberne har tidligere undervurderet den tid, det tager at grave, overbevise kunderne og få forbindelsen installeret,« medgiver Kim Frimer.
Men tror I, at der bliver tale om en eksplosion af kunder, når I er klar?

»Nej, jeg tror ikke, at det vil ændre radikalt på indtaget af kunder straks, men vi får gennem samarbejdet lavere omkostninger og dermed større konkurrencekraft, samtidig med at vi får ensartede produkter, som er blandt de fremmeste,« siger bestyrelsesformanden.